Umowę podpisali: dr Filip Czernicki, prezes CPK oraz Seong-Hai Lee, prezes KNR.
Celem współpracy jest wymiana wiedzy i doświadczeń. Chodzi m.in. o projektowanie, budowę i utrzymanie linii kolejowych, w tym tuneli, rozjazdów i nowoczesnej diagnostyki torów.
Wspólna historia współpracy
To nie pierwsze porozumienie między stroną polską i koreańską. W 2021 roku CPK rozpoczęło współpracę z zarządcą lotniska Incheon – jednym z największych portów lotniczych na świecie.
W 2023 roku koreańskie firmy zaprojektowały istotny odcinek KDP z Katowic do granicy państwa. To aż 70 kilometrów nowoczesnej infrastruktury.
Nowe porozumienie z KNR to kontynuacja tej współpracy.
Dlaczego Korea?
Korea National Railway to bardzo doświadczona firma. Zarządza ponad 650 kilometrami linii KDP. To m.in.:
Gyeongbu HSR – łączy Seul z Pusan (ponad 400 km)
Honam HSR – prowadzi z Seulu do Mokpo (184 km)
Suseo HSR – linia o długości 61 km na południu kraju
KNR działa też na świecie. Firma realizowała projekty w aż 27 krajach, m.in. w USA, Chinach i Wietnamie.
Co dalej?
Nowa wiedza i technologie z Korei pomogą CPK przy realizacji polskich tras KDP. W tym najważniejszej – tzw. linii „Y”, która połączy Warszawę z Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.
Jak podkreśla prezes CPK, taka kooperacja to klucz do bezpiecznej i nowoczesnej kolei przyszłości.