Czas na zmianę opon. Fachowcy radzą, kiedy najlepiej to zrobić

4 dni temu
Foto: Radio Doxa Wojciech N.

Rozpoczął się sezon wymiany opon z letnich na zimowe lub całoroczne. W warsztatach i zakładach wulkanizacyjnych panuje wzmożony ruch, a pracownicy mają pełne ręce roboty.

Specjaliści przypominają, iż o wymianie opon nie powinno decydować to, czy za oknem leży śnieg, ale temperatura powietrza. Kiedy średnia temperatura spada poniżej siedmiu stopni Celsjusza, guma w oponach letnich twardnieje i traci swoje adekwatności. Zmniejsza się przyczepność i wydłuża droga hamowania, szczególnie na mokrej lub zamarzniętej nawierzchni. Dlatego właśnie jesień to najlepszy moment, by przygotować auto do zimy i wymienić opony na zimowe lub wielosezonowe.

– Zastosowanie opon letnich i zimowych, sprawdza się lepiej, gdyż te opony są bardziej dostosowane do warunków czy to letnich, czy zimowych. Opony wielosezonowe, można zastosować w samochodach mniejszych, które nazwijmy, kręcą się po mieście. Opony powinniśmy wymieniać przy średniej temperaturze dziennej, w granicach 7 stopni – mówi Tomasz Górski, właściciel firmy Wentyl Auto Serwis z Opola.

– Przy każdej wymianie opon powinno się wymieniać wentylki, z racji tego, iż jest bardzo duże ryzyko uszkodzenia, naruszenie takiego wentylka podczas demontażu i zakładaniu opony – dodaje Markus Wizner, pracownik.

– Patrząc na ostatnie lata i zimy, to te zimowe opony, nieszczególnie są potrzebne. U nas raczej w Opolu nie ma zim ostrych. Jak ktoś nie jeździ turystycznie w góry, na narty, to te opony zimowe niekoniecznie są mu potrzebne – komentuje Antoni, klient Wentyl Auto Serwis.

Wielu kierowców zastanawia się, które opony są lepsze – zimowe czy całoroczne. Fachowcy podkreślają, iż wybór zależy przede wszystkim od sposobu użytkowania samochodu. jeżeli auto porusza się głównie po mieście, a drogi są regularnie odśnieżane, opony całoroczne mogą być dobrym rozwiązaniem. W takich warunkach zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa, a ich zaletą jest brak konieczności sezonowej wymiany. Jednak kierowcy, którzy często podróżują w dalsze trasy, zwłaszcza w rejony górskie, powinni postawić na klasyczne opony zimowe. Zapewniają one lepszą przyczepność na śniegu, błocie pośniegowym i lodzie, co przekłada się na większe bezpieczeństwo.

Tomasz Górski, Markus Wizner, Antoni:

Dłuższa Relacja:

Autor: Wojciech Niewiadomski

Idź do oryginalnego materiału