Czeski Leo Express chce obsługiwać pociągi w regionie. Start w 2026 roku

3 dni temu

Co najmniej sześć par pociągów za rok zacznie kursować na dwóch trasach kolejowych – z Brodnicy do Rypina i z Laskowic Pomorskich do Wierzchucina. Samorząd województwa, który jest organizatorem pasażerskich przewozów kolejowych w regionie, wybierze niedługo przewoźnika do obsługi tych tras. Do przetargu zgłosiła się czeska spółka Leo Express.

Samorząd województwa ogłosił dwa przetargi na regionalne kolejowe przewozy pasażerskie, które będą realizowane na liniach nr 33 (Brodnica – Rypin) i 208 (Laskowice Pomorskie – Wierzchucin). Do każdego postępowania propozycje cenowe złożyło dwóch potencjalnych wykonawców – Arriva RP i czeski Leo Express. w tej chwili trwa analiza ofert.

Za obsługę trasy Brodnica – Rypin (z możliwością wydłużenia do Grudziądza i Torunia) Arriva oczekuje 28,11 złotych za kilometr, a Leo – 45,83 złotych, a za Laskowice Pomorskie – Wierzchucin (z możliwością wydłużenia do Grudziądza i Chojnic) Arriva zaproponowała 31,41 złotych za kilometr, a Czesi prawie 50 złotych.

Zanim pociągi – przebudowa trasy Brodnica – Rypin – Jabłonowo Pomorskie

Wyłonieni w przetargu wykonawcy będą mieli ponad rok na przygotowanie się do realizacji zadań, ponieważ PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczyna remont trasy z Rypina przez Brodnicę do Jabłonowa Pomorskiego. Wartość prac, które zrealizują PLK ze środków własnych, wynosi łącznie blisko 115 mln zł netto (ponad 141 mln zł brutto). Modernizacja obejmie 50-kilometrowy odcinek w ciągu linii kolejowych nr 33 Kutno – Brodnica oraz nr 208 Działdowo – Chojnice. Wykonawcą będzie Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o. z Gdańska.

Poprawa parametrów infrastruktury kolejowej na liniach o znaczeniu regionalnym ma istotne znaczenie dla mieszkańców mniejszych miejscowości. Dla wielu z nich pociąg jest jedyną szansą na dotarcie do pracy, szkoły czy lekarza. Dlatego też w ostatnich latach wyremontowaliśmy m.in. takie trasy, jak Laskowice Pomorskie – Szlachta, Bydgoszcz – Nakło, Grudziądz – Gardeja, czy Sierpc – Nasielsk. Teraz przyszedł czas na trasę Rypin – Brodnica – Jabłonowo Pomorskie, a jeszcze w tym roku pociągami ponownie będzie można pojechać z Aleksandrowa Kujawskiego do Ciechocinka – powiedział Piotr Kwabiszewski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Bydgoszczy.


CZYTAJ RÓWNIEŻ: Kiedy Toruńska zostanie otwarta? Jest nowy termin zakończenia prac


Na szlaku Rypin – Kretki – Brodnica (LK 33) wymienione zostaną szyny i podkłady oraz naprawione zostaną 32 obiekty inżynieryjne (mosty, wiadukty i przepusty). Uzupełniona zostanie podsypka tłuczniowa, a tor zostanie wyregulowany. Podróżni wygodnie wsiądą do pociągów na przystanku Kretki, gdzie peron nr 2 zyska nową nawierzchnię, podobnie jak 17 przejazdów kolejowo-drogowych.

Na trasie z Brodnicy do Jabłonowa Pomorskiego (LK 208) również wymienimy szyny i podkłady oraz naprawimy 41 obiektów inżynieryjnych. Kierowcy przejadą sprawniej przez tory po wymianie nawierzchni na 13 przejazdach. Naprawimy perony i dojścia do nich w Brodnicy, Konojadach i Najmowie – zapowiadają kolejarze.

Po zakończeniu robót i pozyskaniu wymaganych pozwoleń pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h zamiast 80 km/h (LK 33) i 60 km/h (LK 208). Skróci to czas podróży pociągiem na szlaku Rypin – Jabłonowo Pomorskie o około 15 minut. Zakres prac na jednotorowych szlakach wymaga uruchomienia zastępczej komunikacji autobusowej do grudnia tego roku. Dla pociągu TLK Flisak ZKA będzie obowiązywać na odcinku Sierpc – Rypin – Brodnica – Grudziądz, a dla pociągów przewoźnika Arriva na odcinku Brodnica – Jabłonowo Pomorskie. W tym czasie TLK Flisak będzie poruszał się zmienioną trasą na odcinku Sierpc – Toruń Wschodni – Chełmża – Grudziądz.

  • Trwa remont torów do Ciechocinka. Od grudnia dojedziemy nimi z Bydgoszczy [ZDJĘCIA]

Przywrócenie regionalnych połączeń do Rypina będzie możliwe po zakończeniu przebudowy stacji. Aktualnie zadanie jest w trakcie projektowania. – Prace budowlane planujemy rozpocząć w IV kwartale br., a zakończyć w czerwcu 2026 roku. W ich ramach na stacji Rypin zbudowany zostanie nowy peron, a obecny będzie zmodernizowany. Tory o długości 750 metrów umożliwią obsługę najdłuższych pociągów towarowych, które dzięki temu będą mogły przewieźć więcej ładunku. Realizacja zadania poprawi przepustowość stacji i odcinka linii nr 33 Sierpc – Brodnica – zapowiada zarządca sieci kolejowej.

W III kwartale 2026 r. na linii nr 33 powstanie też nowy przystanek Brodnica Południowa, z którego będzie można wsiąść do pociągu w kierunku centrum miasta lub Rypina. Obiekt w sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego przy ul. 18 Stycznia powstanie ze środków rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025.

Kiedy pociągi regionalne do Rypina?

Pociągi wyjadą na tory w grudniu 2026 roku i będą kursować do 2030 roku. W tym okresie na odcinku Brodnica – Rypin ma jeździć od 6 do 12 par pociągów na dobę, a na odcinku Laskowice Pomorskie – Wierzchucin od 6 do 8 par.

Obsługa połączeń będzie realizowana przez zespoły trakcyjne, autobusy szynowe i wagony doczepne wyposażone w klimatyzację, toaletę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i miejsca do przewozu minimum czterech rowerów. Wiek pociągów nie przekroczy dwudziestu lat.

Przez pierwszy miesiąc przewozów (od 13 grudnia 2026 do 17 stycznia 2027) na obu odcinkach za bilet podróżni zapłacą złotówkę. Dla pasażerów, którzy ukończyli 65 lat przez cały okres obowiązywania umów (do 2030 roku) bilety na przejazd będą kosztować tylko 4 złote.

Idź do oryginalnego materiału