Mieszkańcy Chełma od dawna czekają na realizację jednej z kluczowych inwestycji zapowiedzianych przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP). W miejscu dawnego dworca PKS miał powstać nowoczesny biurowiec klasy A, jednak od wielu miesięcy teren ten pozostaje niezagospodarowany, a postęp prac budowlanych, a raczej ich wielomiesięczne zaniechanie budzi uzasadnione obawy mieszkańców.- Czy ktoś wie coś na temat budowy nowego dworca? - pytają nas niemal codziennie mieszkańcy.Sytuacja jest tym bardziej niepokojąca, iż inwestycja rozpoczęta w sierpniu 2023 roku, miała zakończyć się w lutym roku bieżącego. Wielkie plany, niepewna przyszłośćJak się okazuje, przyczyną zastoju są problemy finansowe. Operator ARP Sp. z o.o. analizuje różne warianty realizacji Programu Fabryka w Chełmie, ponieważ koszty budowy znacznie przekroczyły pierwotny budżet. - Rozważane są możliwe opcje finansowania i optymalizacji założeń dla tej inwestycji. Z uwagi na znaczące przekroczenie zaplanowanego wcześniej budżetu dla realizacji budowy obiektu Fabryka Chełm, w lipcu 2024 roku zaproponowano przeprojektowanie budynku i jednocześnie obniżenie kosztów wykonania w wariancie alternatywnym. Nowe założenia projektu spotkały się ze sceptycyzmem ze strony miasta Chełm, które jest udziałowcem spółki Fabryka Chełm. W związku z powyższym realizowane są ustalenia pomiędzy stronami odnośnie ostatecznego kształtu realizacji inwestycji - przekazała nam Katarzyna Frendl, rzecznik prasowy Agencji Rozwoju Przemysłu.Wizualizacja budynku, który miał powstać w miejscu dawnego dworca PKSPierwotnie planowany budynek miał oferować powierzchnię najmu na poziomie 4 026 m2 i 95 miejsc parkingowych. Budżet na realizację tej inwestycji został oszacowany w 2021 roku, jednak w obliczu rosnących kosztów budowy konieczne było znalezienie alternatywy. W nowym wariancie powierzchnia najmu zmniejszyłaby się do 3 552 m2, a liczba miejsc parkingowych do 51. Redukcja kosztów wynosiłaby około jednej trzeciej w porównaniu do pierwotnej wyceny inwestycji.Czy budowa ruszy ponownie?Podczas gdy w Chełmie inwestycja pozostaje w zawieszeniu, w Zamościu podobny projekt jest już na zaawansowanym etapie realizacji. Zakończono tam budowę zewnętrznej struktury budynku, a w tej chwili realizowane są prace instalacyjne. jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, obiekt będzie gotowy do odbioru na przełomie lipca i sierpnia br.Czy Chełm doczeka się podobnego finału? Na ten moment mieszkańcy i inwestorzy czekają na decyzje dotyczące dalszych losów projektu. Wszystko zależy od ustaleń pomiędzy ARP a miastem oraz znalezienia optymalnego finansowania. Na razie jednak miejsce dawnego dworca PKS przez cały czas świeci pustkami.Czytaj także: