Czy pasażerowie w Gorzowie są uprzejmi? MZK mówi: przypomnijmy sobie podstawy

7 godzin temu
Niby oczywiste, ale...


Każdy to zna: wsiadasz do autobusu, próbujesz dojść do wolnego miejsca, a ktoś blokuje drzwi, zapatrzony w telefon. Próbujesz się złapać poręczy, ale obok stoi pasażer z wielkim plecakiem, który ledwo mieści się między siedzeniami. Ktoś w kącie je kebaba, a gdzieś z tyłu słychać muzykę z głośnika telefonu.


To nie są ekstremalne przypadki – to codzienność.


I właśnie na tę codzienność odpowiada kampania MZK „Kulturalny pasażer”.


Akcja, która nie moralizuje


Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie przygotował serię grafik z bardzo prostym przekazem: „Pomyśl o innych. Uprzejmość nic nie kosztuje.” Żadnych sloganów. Tylko konkretne sytuacje, które dobrze zna każdy, kto choć raz jechał autobusem lub tramwajem.


{poll_236}


Na plakatach nie ma lania wody. Są jasne komunikaty i jednoznaczne przykłady. Oto, co znajdziemy na grafikach przygotowanych przez MZK:


Co dokładnie przypomina MZK?


1. Ustąp miejsca osobom, które tego potrzebują
Niepełnosprawni, starsi, kobiety w ciąży, osoby z dziećmi – to oni powinni móc usiąść w pierwszej kolejności. jeżeli jesteś młody, sprawny i w dobrej formie – nie masz powodu siedzieć, kiedy ktoś obok ledwo stoi.


2. Trzymaj się poręczy
Wystarczy jedno ostre hamowanie, żeby ktoś bez trzymanki wpadł na innego pasażera lub się przewrócił. To nie jest przesada – to podstawowe bezpieczeństwo.


3. Pozwól innym wysiąść
Najpierw wysiadają – potem wsiadasz. jeżeli stoisz na środku drzwi, opóźniasz cały przejazd.


4. Nie utrudniaj wsiadania i wysiadania
Z plecakiem na plecach i torbą przy boku blokujesz przejście. Zdejmij bagaż z ramion, przesuń się, jeżeli możesz. To nie wymaga wysiłku.


5. Nie rozmawiaj z kierowcą
To nie jest pogadanka w drodze do pracy – to realne zagrożenie. Kierowca nie może dzielić uwagi między drogę a twoje pytania.


6. Nie pal
Oczywiste? A jednak – zapach dymu papierosowego potrafi ciągnąć się za niektórymi pasażerami długo po wejściu do pojazdu.


7. Nie opieraj się o drzwi
Nie tylko blokujesz czujniki i ryzykujesz własnym bezpieczeństwem, ale też przeszkadzasz innym w korzystaniu z wejścia.


8. Nie jedz w pojeździe
Zapach kebaba o 7:45? Rozlany jogurt na siedzeniu? Nie, dzięki.


9. Ścisz muzykę
Nikt nie musi poznawać twojej playlisty, choćby jeżeli uważasz ją za najlepszą w mieście.


10. Nie kładź butów na siedzeniu
To jest po prostu brak szacunku. Następna osoba siądzie tam w czystych spodniach.


11. Zadbaj o czyste ubranie
Jeśli masz na sobie brudną odzież roboczą, mokrą kurtkę lub ciuchy z farbą – nie rozsiadaj się bezrefleksyjnie.


12. Zabierz bagaż z siedzenia
Twoja torba nie ma biletu. jeżeli obok ciebie stoi ktoś starszy lub kobieta w ciąży – podnieś ją i zrób miejsce.


Czy to naprawdę problem?


Z jednej strony można powiedzieć: „każdy to wie”. Z drugiej – wystarczy przejechać się kilka przystanków tramwajem, żeby zobaczyć, ilu pasażerów o tym zapomniało. I właśnie dlatego akcja MZK ma sens. Nie po to, żeby zawstydzać, tylko żeby przypominać.


Nie ma tu patosu, nie ma „kampanii społecznej roku”. Jest prosta prośba: zachowuj się jak człowiek. Albo raczej – jak pasażer, z którym sam chciałbyś podróżować.
Idź do oryginalnego materiału