DK25 na południe od Bydgoszczy. Powstaje obwodnica Brzozy; jakie inwestycje są w planach?

4 godzin temu

GDDKiA omawia stan przygotowania zadań na drodze krajowej nr 25 w południowej części województwa.

DK25 ma 412 km długości. Prowadzi przez pięć województw i łączy Pomorze Środkowe z aglomeracją wrocławską. W województwie kujawsko-pomorskim można podzielić ją na dwie części. Pierwsza – północna – zaczyna się na granicy z woj. pomorskim w miejscowości Zamarte i biegnie przez 65 km do Tryszczyna; tam od węzła Bydgoszcz Opławiec do węzła Bydgoszcz Południe prowadzi wspólnym z S5 śladem prowadzącym obwodnicą Bydgoszczy.

Południowa część kujawsko-pomorskiego przebiegu „dwudziestki piątki” zaczyna się w Stryszku, a kończy się po 72 km w gminie Jeziora Wielkie, za którą DK25 przekracza granicę z woj. wielkopolskim. Bydgoski oddział GDDKiA omawia planowane inwestycje na tym odcinku.


CZYTAJ RÓWNIEŻ: Rozbudowa DK25 Mąkowarsko-Obodowo. Kolejne miesiące opóźnień


W ramach trwającej budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Park Przemysłowy o długości 8,9 km powstanie obwodnica Brzozy z dwoma węzłami: Zielona i Brzoza, dzięki którym znikną korki powstające w tej chwili w godzinach szczytu i przejazdu pociągu po pobliskiej linii kolejowej. Droga będzie przebiegać nowym śladem omijając Brzozę od wschodu.

Aktualnie realizowane są niezbędne rozbiórki na nieruchomościach zabudowanych w pasie drogowym oraz odhumusowanie placu budowy – informuje Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału. Obwodnica Brzozy ma zostać oddana do użytku na przełomie 2026 i 2027 roku – kilkanaście miesięcy później ma powstać obwodnica Nowej Wsi Wielkiej.

Nowa trasa poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego, polepszy warunki przejazdu tranzytowego oraz lokalnego. Wzmocniona zostanie konstrukcja nawierzchni w celu dostosowania nośności do obciążeń do 11,5 tony/oś w przekroju 1×2 (jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu) – objaśnia rzecznik. GDDKiA przekazuje, iż w sierpniu 2024 roku złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. – Spodziewamy się uzyskać DŚU jeszcze w tym roku, a ogłoszenie przetargu na projekt i budowę planujemy na rok przyszły – dodaje Drob.

  • Nowe parkomaty już w całej Bydgoszczy

W planach na najbliższe lata jest też dziewięciokilometrowa obwodnica Strzelna, która obejmie też przebieg DK15. w tej chwili oba odcinki dróg krajowych przebiegają przez miasto ulicami jednokierunkowymi m.in. przy Rynku Strzelna. Około 2,5 km odc. obwodnicy będzie stanowił nowy przebieg DK25 na wschód od miasta. – Jeszcze w I połowie tego roku planujemy złożenie wniosku o DŚU – informuje rzecznik. Planowane lata budowy to 2029-2031.

GDDKiA przypomina, iż rozbudowa DK25 na południu województwa kujawsko-pomorskiego w ostatnich latach to przede wszystkim budowa obwodnicy Inowrocławia o długości 25 km z podziałem na dwa etapy, zrealizowana w latach 2014-2019. – W zeszłym roku wybudowaliśmy ścieżkę pieszo-rowerową Brzoza – Nowa Wieś Wielka o długości 6 km, a w 2022 r. dwa nowe ronda w Strzelnie. Remontom poddaliśmy też szereg odcinków w większości miejscowości na trasie (w tym za niemal 4 mln zł w m. Chmielniki w 2020 r.). DK25 zmieniła się także dzięki Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-24 za sprawą budowy doświetleń przejść dla pieszych – zaznacza Drob.

Idź do oryginalnego materiału