Długie – Sanok. Rozbudowa DK28
Rozbudowa drogi krajowej nr 28 między Długiem a Sanokiem to inwestycja kluczowa dla poprawy komunikacji w południowo-wschodniej Polsce.
Projekt połączy obwodnice Sanoka i Miejsca Piastowego, skracając czas dojazdu w Bieszczady i zwiększając dostępność komunikacyjną całego subregionu.
Oferty w przetargu na dokumentację DK28
W przetargu na przygotowanie dokumentacji technicznej wpłynęły następujące oferty:
-
Protechnicon – 2 942 959,50 zł
-
Konsorcjum Pracownia Inżynierska KLOTOIDA – 3 658 954,80 zł
-
Promost Consulting – 3 671 550,00 zł
-
Transprojekt Warszawa – 3 679 525,32 zł
-
Sweco Polska – 4 291 802,10 zł
-
Konsorcjum MP – MPRB – 4 477 200,00 zł
-
TPF – 4 916 290,32 zł
-
IVIA – 5 811 750,00 zł
-
DATABOUT – 5 817 900,00 zł
Oferty zostaną teraz sprawdzone i ocenione na podstawie czterech kryteriów: cena (60%), doświadczenie głównego projektanta drogowego (20%), zespołu geologicznego (10%) i zespołu środowiskowego (10%).
To już drugi przetarg – poprzedni został unieważniony, ponieważ wszystkie oferty przekraczały planowany budżet.
Zakres prac w przetargu
Przetarg obejmuje prace przygotowawcze, które rozpoczynają realizację inwestycji drogowej. Na tym etapie ustalany jest korytarz drogi, określane są miejsca możliwej i niemożliwej budowy, a także analizowane są potencjalne oddziaływania inwestycji na otoczenie.
Zakres prac obejmuje:
-
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ)
-
Materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU)
Docelowo inwestycja obejmuje:
-
Budowę nowego odcinka DK28 o długości ok. 6 km omijającego miejscowości Długie, Pisarowce i Nowosielce
-
Rozbudowę istniejącej DK28 na długości ok. 2 km w miejscowościach Czerteż i Zabłotce
Cel inwestycji na DK28
Droga krajowa nr 28 jest częścią strategicznego układu komunikacyjnego Polski, umożliwiając dostęp do przejść granicznych z Ukrainą w Korczowej, Medyce i Krościenku.
Średni dobowy ruch między Miejscem Piastowym a Sanokiem wynosi ponad 10 tys. pojazdów. Obecny odcinek DK28 przebiega wśród zwartej zabudowy, z licznymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych, co powoduje utrudnienia i ograniczenia prędkości. W Pisarowcach droga krzyżuje się z linią kolejową nr 108, co dodatkowo spowalnia ruch.
Nowa droga:
-
Przekieruje ruch tranzytowy z obwodnic Sanoka i Miejsca Piastowego oraz drogi ekspresowej S19
-
Utworzy obwodnicę miejscowości Długie, Pisarowce i Nowosielce
-
Zapewni jednolity standard drogi dwujezdniowej klasy GP na odcinku Krosno – Sanok
-
Skróci czas przejazdu turystom zmierzającym w Bieszczady
-
Poprawi komfort i bezpieczeństwo mieszkańców i kierowców
Wpływ inwestycji na rozwój regionu
Rozbudowa DK28 otworzy nowe możliwości rozwoju dla Sanoka i całego subregionu bieszczadzkiego. Dzięki lepszemu połączeniu z S19 i autostradą A4:
-
Zwiększy się atrakcyjność terenów dla inwestorów
-
Ułatwiony zostanie transport towarów
-
Poprawią się warunki dla lokalnych przedsiębiorstw i nowych inwestycji
-
Rozwinie się sektor turystyczny dzięki krótszemu dojazdowi do Bieszczad
-
Zmniejszy się natężenie ruchu i hałas w miejscowościach wzdłuż DK28














