
To jedna z najważniejszych informacji drogowych dla południowej Małopolski i całej Sądecczyzny. Ruszyły przetargi na budowę obwodnic Limanowej i Wadowic – pierwszych w regionie inwestycji realizowanych w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Kluczowa dla kierowców trasa DK28, łącząca m.in. Nowy Sącz z Limanową i dalej z Beskidami, ma wreszcie odetchnąć.
Limanowa: południowe obejście miasta i koniec korków na DK28
Największe emocje w regionie budzi bez wątpienia obwodnica Limanowej. To właśnie tu droga krajowa nr 28, poza Nowym Sączem, jest najbardziej obciążonym ruchem odcinkiem tej trasy w Małopolsce. Przez centrum miasta codziennie przejeżdża niemal 21 tysięcy samochodów, co od lat daje się we znaki mieszkańcom Limanowszczyzny i kierowcom jadącym w stronę Sądecczyzny.
Planowana inwestycja zakłada budowę 5,6-kilometrowej trasy w systemie „Projektuj i buduj”. Nowa obwodnica rozpocznie się w rejonie skrzyżowania ulic Krakowskiej i Łokietka, w pobliżu mostu na Sowlince. Stamtąd droga pobiegnie na południe, by zakończyć się rondem w okolicach skrzyżowania ulic Kościuszki i Agrestowej. Trasa będzie jednojezdniowa, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym.
Inwestycja oznacza ogromną ingerencję infrastrukturalną. Powstaną dwa mosty nad Suchą Sowliną i Sowlinką, dwie ponad 300-metrowe estakady przebiegające m.in. nad Sowlinką, potokiem Jabłoniec oraz ważnymi ulicami miasta, a także wiadukty i przejazdy pod obwodnicą. Przewidziano również nowe skrzyżowania oraz drogi lokalne, które mają poprawić dostęp do terenów przyległych. Rozwiązania te były konsultowane z samorządem Limanowej.
Dla kierowców z Nowego Sącza i całej Sądecczyzny oznacza to jedno – szybszy i płynniejszy przejazd DK28, bez konieczności przeciskania się przez zatłoczone centrum Limanowej. Dla mieszkańców miasta to z kolei szansa na odzyskanie przestrzeni i realne zmniejszenie hałasu oraz zanieczyszczeń.
DK28 Obwodnica Limanowej Wariant 1AWadowice ważne dla trasy na Sądecczyznę
Drugą z ogłoszonych inwestycji jest południowa obwodnica Wadowic. Choć krótsza, bo licząca 1,4 km, ma ogromne znaczenie dla płynności ruchu na DK28 – także w kierunku Limanowej i Nowego Sącza. Nowa trasa połączy rondo Generała Leopolda Okulickiego z ulicą Zegadłowicza, prowadzącą dalej w stronę Suchej Beskidzkiej, Limanowej i Sądecczyzny.
Dzięki obwodnicy ruch tranzytowy ominie dziś mocno obciążone ulice Lwowską, Putka i Zegadłowicza, którymi codziennie przejeżdża około 15 tysięcy pojazdów. Nowy przebieg DK28 będzie przy tym krótszy o blisko pół kilometra.
Inwestycja obejmuje rozbudowę kluczowych rond do standardu turbinowego, budowę nowego mostu nad Dąbrówką oraz kładki pieszo-rowerowej powiązanej z trasą VeloSkawa. Na południowym wylocie zaplanowano rondo, które w przyszłości umożliwi wjazd na Beskidzką Drogę Integracyjną.
Terminy, przetargi i Program 100 obwodnic
Oferty wykonawców dla obwodnicy Wadowic będą przyjmowane do 28 stycznia 2026 roku, a dla Limanowej do 27 lutego 2026 roku. Obie inwestycje realizowane są w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030. W Małopolsce to jedne z siedmiu planowanych tras tego typu.
Dla Sądecczyzny to sygnał szczególnie istotny. DK28 jest jedną z głównych osi komunikacyjnych regionu, a każda inwestycja poprawiająca jej przepustowość bezpośrednio wpływa na komfort mieszkańców Nowego Sącza, Limanowej i okolicznych gmin. jeżeli harmonogram zostanie dotrzymany, kierowcy mogą spodziewać się największej drogowej zmiany na tej trasie od lat.

1 godzina temu












