W dniach 23–25 października 2025 r. Galeria Krakowska ponownie stanie się centrum wrażliwości i empatii, goszcząc Dni Dostępności w ramach kampanii Sensorycznie i na serio. Odwiedzający będą mogli doświadczyć świata z perspektywy osób z niepełnosprawnościami – poprzez interaktywne instalacje, technologie multisensoryczne i sport z wykorzystaniem VR, które pokazują, iż prawdziwa dostępność zaczyna się od zrozumienia drugiego człowieka.
Już po raz piąty kampania Sensorycznie i na serio zagości w sercu Krakowa. W dniach 23–25 października Galeria Krakowska zaprosi mieszkańców i podróżnych do doświadczenia świata z perspektywy osób z niepełnosprawnościami. Tegoroczna edycja koncentruje się na multisensoryczności i wielokanałowej komunikacji, pokazując, iż dostępność to nie tylko udogodnienia
– to sposób myślenia o drugim człowieku. Chcemy, aby Galeria Krakowska była miejscem, gdzie każdy może czuć się swobodnie – bez względu na możliwości czy ograniczenia. Dni Dostępności to dla nas nie wydarzenie jednorazowe, ale wyraz odpowiedzialności społecznej i realnej troski o inkluzywność przestrzeni publicznych – mówi Jarosław Szymczak, Dyrektor Galerii Krakowskiej.
Trzy filary kampanii Sensorycznie i na serio 2025
Kampania obejmuje ogólnopolską konferencję (17.10), hackathon technologiczny (18–19.10) oraz otwarte dla wszystkich Dni Dostępności w Galerii Krakowskiej (23–25.10). To właśnie w Hali Grodzkiej powstaną interaktywne stanowiska, które pozwolą odwiedzającym doświadczyć świata osób z różnymi wyzwaniami sensorycznymi i motorycznymi.
Wśród tegorocznych atrakcji znajdą się:
- symulator ruchu drogowego z perspektywy osób niewidowmych,
- dotykowe eksponaty, dzięki którym niewidomi uczą się i poznają kulturę,
- trening boksu na wózkach i pojedynki w VR,
- tworzenie własnych historii obrazkowych dzięki piktogramów, czyli nauka komunikacji alternatywnej,
- symulator wpływu barwy na samopoczucie człowieka,
- świat oczyma innych ludzi widziany i odczuwany w VR.
Zależy nam, aby uczestnicy tegorocznej odsłony Dni Dostępności nie tylko oglądali, ale naprawdę odczuwali. Kiedy spróbujesz przejść przez ruchliwą ulicę z zasłoniętymi oczami mając za przewodnika osobę niewidomą – zaczniesz rozumieć więcej niż po setkach wykładów – podkreśla Piotr Kowalski z Fundacji Per Aspera, współorganizator wydarzenia.
Nowe technologie i empatia w praktyce
Ubiegłoroczna edycja, z okazji paralimpiady, skupiała się na sporcie uprawianym przez osoby z niepełnosprawnościami. W tym roku organizatorzy rozszerzają doświadczenia
o zagadnienia związanie z szeroko rozumianą neuroróżnorodnością. Technologia to dla nas narzędzie, ale celem jest relacja. Chcemy, by każdy odwiedzający – choć przez chwilę – zobaczył świat oczami innych. To najprostsza droga do zrozumienia, iż każdy człowiek jest inny. Że powinniśmy doceniać naszą różnorodność. – mówi Magdalena Dydyszko, pomysłodawczyni kampanii.
Partnerstwa i misja społeczna
Sensorycznie i na serio 2025 organizowane jest przez Fundację Per Aspera oraz zespół ekspertów ds. dostępności, przy strategicznym partnerstwie Galerii Krakowskiej. Wydarzenie wspierają także NGO-sy, instytucje kultury i firmy technologiczne. Jak co roku – udział we wszystkich aktywnościach jest bezpłatny.
Więcej informacji:
https://sensorycznieinaserio.org/
Organizatorzy: Magdalena Dydyszko, Piotr Kowalski, Agnieszka Opozda i Fundacja Per Aspera, KBF.
Partner strategiczny: Galeria Krakowska
Sponsorzy główni i fundatorzy nagród: BGK, Tesco Technology, Merito.

