Do 16 marca przedsiębiorcy, którym ubiegłoroczna powódź uniemożliwiła prowadzenie działalności gospodarczej, mogą składać wnioski o świadczenie interwencyjne – przypomina ZUS. Do tej pory Zakład wypłacił ponad 180 mln zł wsparcia w formie świadczenia interwencyjnego.
Od 5 października przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogą składać do ZUS wnioski o świadczenie interwencyjne. Mogą się o nie ubiegać także organizacje pozarządowe lub podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, jak i osoby prowadzące działalność rolniczą.
Rolą tego świadczenia jest wsparcie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej. ZUS podkreślił, iż analizę wniosków w tym zakresie traktuje priorytetowo tak, aby środki finansowe jak najszybciej dotarły do pracodawców poszkodowanych przez żywioł.
Jak poinformował Zakład, od momentu uruchomienia pomocy wpłynęło ponad 1900 wniosków o świadczenie interwencyjne.
– Skalę zniszczeń oraz potrzebę wsparcia najlepiej ilustrują dane z województw dolnośląskiego i opolskiego, gdzie poszkodowani złożyli odpowiednio 1026 i 768 wniosków o świadczenie interwencyjne. W województwie śląskim formularz RSI złożyło 102 płatników, natomiast w lubuskim – 12
– podał ZUS.
16 marca upływa ustawowy termin na składanie wniosków. Po tej dacie Zakład nie będzie mógł ich rozpatrywać, co uniemożliwi wypłatę środków poszkodowanym przedsiębiorcom.
Fakt, iż przedsiębiorca czy podmiot prowadził działalność na obszarach dotkniętych powodzią, nie oznacza automatycznie, iż ma prawo do uzyskania pomocy finansowej w ramach świadczenia interwencyjnego.
ZUS wyjaśnił, iż wsparcie przysługuje przedsiębiorcom, którzy prowadzili działalność na 16 września 2024 r.
– Przy czym, jeżeli w tym dniu działalność była zawieszona, to warunek prowadzenia działalności ZUS uznaje za spełniony. Warunek nie zostanie spełniony, o ile płatnik zaprzestał prowadzenia działalności
– zaznaczył Zakład.
Świadczenie RSI zostanie przyznane i przelane na konto bankowe poszkodowanego podmiotu, który: poniósł szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, składników materialnych przedsiębiorstwa lub organizacji albo podmiotu albo gospodarstwa rolnego prowadzonego przez rolnika, niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności.
Ponadto podmiot ten musi się zobowiązać do prowadzenia działalności gospodarczej lub działalności pożytku publicznego i innej działalności odpłatnej lub działalności rolniczej przez co najmniej 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego. Oprócz tego powinien zobowiązać się do utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r. (w przypadku zawieszenia działalność, należy wznowić jej prowadzenie od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego).
Osoby zainteresowane świadczeniem mogą składać wniosek RSI w formie elektronicznej, korzystając ze swojego profilu na platformie PUE/eZUS. W tym celu należy złożyć pismo ogólne POG, do którego należy dołączyć wniosek o świadczenie interwencyjne. Wniosek można także przekazać w formie papierowej do placówki ZUS.
Wysokość świadczenia oblicza się na podstawie liczby ubezpieczonych lub przychodu. Co do zasady, świadczenie przysługuje w wysokości wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku, jednak nie może ono przekroczyć rzeczywistej wysokości poniesionej szkody.
Wnioskodawca może sam wskazać, jak ustalić wysokość świadczenia. Może to zrobić na dwa sposoby: jako iloczyn 16 tys. zł i liczby osób zgłoszonych do ubezpieczeń w ZUS, lub jako równowartość 75 proc. średniomiesięcznego przychodu z działalności gospodarczej za 2023 r. oraz współczynnika 0,75. Maksymalna kwota świadczenia, którą może przyznać i przekazać ZUS wynosi 1 mln zł.
Więcej o świadczeniu interwencyjnym >>www.zus.pl/.
Polecamy

Ponad pół miliona wniosków o rentę wdowią. Świadczenie również dla panów
Od 1 stycznia do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wypłynęło ponad 512 tys. wniosków o rentę wdowią – przekazał w piątek ZUS....
Czytaj więcejDetails
Pieniądze po powodzi dla powiatu żagańskiego
