Zielona rewolucja na polskich drogach – program Mój elektryk 2.0 oferuje rekordowe dopłaty do samochodów elektrycznych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wprowadza przełomowy program wsparcia elektromobilności w Polsce, oferując bezprecedensowe dofinansowanie sięgające choćby 40 tysięcy złotych na zakup samochodu elektrycznego.
Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce
Program Mój elektryk 2.0, z budżetem 1,6 miliarda złotych, ma umożliwić zakup 40 tysięcy bezemisyjnych pojazdów, kierując wsparcie zarówno do osób prywatnych, jak i przedsiębiorców. Szczególnie atrakcyjnym elementem programu jest bonus za złomowanie starego samochodu spalinowego w wysokości 10 tysięcy złotych, dostępny dla właścicieli, którzy posiadali swój pojazd przez minimum trzy lata i dokonali jego złomowania po 1 lutego 2020 roku.
Dodatkowo, osoby o rocznym dochodzie nieprzekraczającym 120 tysięcy złotych mogą liczyć na dodatkowe 5 tysięcy złotych wsparcia.
Ta kompleksowa inicjatywa może wywołać znaczące skutki społeczne, fundamentalnie zmieniając krajobraz motoryzacyjny Polski. Dostępność wysokich dopłat może przyspieszyć transformację transportową, szczególnie wśród rodzin o średnich dochodach, dla których zakup samochodu elektrycznego był dotychczas poza zasięgiem finansowym.
Program może również wpłynąć na rozwój infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, wymuszając na samorządach i przedsiębiorcach inwestycje w stacje ładowania. Szczególnie istotny może być wpływ programu na sektor małych i średnich przedsiębiorstw, gdzie dopłaty do 30 tysięcy złotych na pojazd mogą zachęcić do elektryfikacji flot firmowych.
W szerszej perspektywie, program może przyczynić się do głębszych zmian społecznych w postrzeganiu mobilności i świadomości ekologicznej. Wymóg posiadania starego samochodu przez minimum trzy lata przed złomowaniem może wpłynąć na decyzje zakupowe konsumentów, zachęcając do dłuższego użytkowania pojazdów zamiast częstej wymiany.
Jednocześnie limit cenowy 225 tysięcy złotych netto na dotowany pojazd może wpłynąć na strategie cenowe producentów samochodów elektrycznych, potencjalnie prowadząc do większej dostępności modeli w niższych segmentach cenowych. Program może również przyczynić się do zmniejszenia nierówności społecznych w dostępie do nowych technologii, szczególnie dzięki dodatkowym dopłatom dla osób o niższych dochodach.