Dojazd z Bydgoszczy do Warszawy będzie lepszy. realizowane są przygotowania do rozbudowy autostrady

3 tygodni temu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do przebudowy autostrady A1 w województwach łódzkim i mazowieckim. Ten odcinek stanowi dla kierowców z województwa kujawsko-pomorskiego główny dojazd do stolicy kraju.

Autostrada A2 na odcinku od Łodzi do Warszawy ma zostać poszerzona do trzech pasów ruchu. To dobra wiadomość także dla kierowców z Bydgoszczy, którzy do stolicy dojeżdżają drogą krajową nr 10 (wkrótce S10), następnie autostradą A1, a od Strykowa koło Łodzi właśnie autostradą A2. Trasa jest użytkowana od 13 lat i należy do najbardziej zatłoczonych w kraju. Liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią a Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 tys. do blisko 100 tys. – Spodziewamy się, iż ruch na tym odcinku będzie stale wzrastał. Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma ułatwić w przyszłości szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego – zapowiadają drogowcy.

W kwietniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, iż po nieco ponad pięciu miesiącach od złożenia wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wydano pierwsze decyzje. Wojewoda Mazowiecki podpisał decyzje dla dwóch odcinków, które prowadzą łącznie od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do węzła Konotopa pod Warszawą. W najbliższych tygodniach Wojewoda Łódzki ma wydać decyzje dla części trasy na terenie województwa łódzkiego, co umożliwi ogłoszenie przetargów na wyłonienie wykonawcy.

W ramach robót związanych z poszerzeniem obu jezdni dodatkowe prace zostaną także przeprowadzone na wysokości węzła Łódź Północ (A1/A2). W tym miejscu trasa nie wymaga rozbudowy (są tu trzy pasy ruchu na każdej z jezdni). Podjęliśmy jednak decyzję o wymianie nawierzchni oraz oświetlenia drogi na energooszczędne. Łączna długość przebudowy obejmie 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Wszystkie instalacje związane z drogą (m.in. oświetlenie i stacje meteo) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. W projekcie wskazane zostały optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładne określenie ich układu. –Pionierskie rozwiązania, jakie pojawią się na tym odcinku autostrady mają stanowić wzór, który będziemy mogli zastosować przy budowie lub rozbudowie innych odcinków zarządzanych przez GDDKiA – wyjaśniają drogowcy. Zakończenie robót na A2 między Warszawą a Łodzią planowane jest na II połowę 2028 roku.

Prace przy odbywającym się ruchu drogowym

Drogowcy zapowiadają, iż planowana inwestycja będzie jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych zadań. Roboty będą prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym, co wymusi opracowanie i wdrożenie skomplikowanej tymczasowej organizacji ruchu. GDDKiA zapowiada, iż wykorzysta doświadczenia uzyskane przy rozbudowie drogi krajowej nr 8 między Warszawą i Piotrkowem Trybunalskim do standardu drogi ekspresowej oraz drogi krajowej nr 1 do standardu autostrady, gdy również prace prowadzone były przy odbywającym się ruchu samochodów.

Aby zminimalizować utrudnienia, po dwa pasy ruchu mają być dostępne przez cały czas realizowania prac dla obu kierunków. – To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą i centrum kraju odbywał się bez poważniejszych zakłóceń – zapowiadają drogowcy, którzy planują także wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości, który sprawdził się w trakcie budowy autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową.

Zmiany także na odcinku Toruń – Włocławek

Przypomnijmy, iż planowane jest także poszerzenie o trzeci pas ruchu 35-kilometrowego fragmentu autostrady A1 między Toruniem a Włocławkiem. Jest to związane z planowanym wzrostem natężenia ruchu pojazdów, który spowodowany będzie przejęciem ruchu na trasie Szczecin – Warszawa przez drogę ekspresową S10, która na odcinku Włocławek – Toruń będzie miała wspólny przebieg z A1. Roboty rozpoczną się jednak dopiero za kilka lat, a planowany termin realizacji prac budowlanych przypada na lata 2029-2031. Za około 10 lat można spodziewać się także budowy trasy S10 na odcinku z Włocławka do Warszawy. Wówczas podróż z Bydgoszczy do stolicy nie będzie już wymagała jazdy przez Łódź.

Idź do oryginalnego materiału