Kolejny fragment obwodnicy Oświęcimia został oficjalnie oddany do użytku. Nowo otwarty odcinek ma 1,6 km długościi stanowi jeden z kluczowych elementów całej inwestycji. Trasa łączy ulice Legionów i Jagiełły, spinając oba brzegi rzeki Soły i znacząco poprawiając komunikację pomiędzy dwiema częściami miasta.
Foto: GDDKiA KrakówDzięki inwestycji Oświęcim zyskał trzeci most na Sole, co ma istotne znaczenie dla odciążenia dotychczasowych przepraw i ulepszenia codziennego ruchu mieszkańców.
Najdłuższy most w ramach obwodnicy
Most na Sole jest największym obiektem inżynieryjnym całej obwodnicy. Ma 463 metry długości i został wykonany w dwóch różnych technologiach budowlanych.
Odcinek przebiegający nad ulicą Legionów oraz stawem Kamieniec powstał z prefabrykowanych belek – na podporach ułożono ich łącznie 108, z których najcięższe ważyły aż 26 ton. Pozostała część mostu, prowadzona nad rzeką Sołą, została zrealizowana techniką nawisową, polegającą na betonowaniu kolejnych segmentów konstrukcji przy użyciu specjalnych wózków montażowych.
Foto: GDDKiA KrakówTrzy mosty na trasie obwodnicy
W ramach budowy obwodnicy Oświęcimia powstały łącznie trzy mosty:
- most na Młynówce (12 m) – oddany do ruchu w grudniu 2024 r.,
- most na Wiśle (432 m) – użytkowany od wakacji 2025 r. przez kierowców jadących w stronę S1,
- most na Sole – najdłuższy i najważniejszy dla układu komunikacyjnego miasta.
Obwodnica odciąży centrum miasta
Droga krajowa nr 44, będąca główną arterią Oświęcimia, każdego dnia obsługuje ponad 20 tys. pojazdów, a na Moście Jagiellońskim natężenie ruchu sięga 27,5 tys. aut na dobę. Oddanie do użytku trzeciego mostu znacząco zmniejszy obciążenie tej przeprawy.
Docelowo 9-kilometrowa obwodnica ominie miasto od południa i połączy Oświęcim z drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała, umożliwiając sprawny przejazd zarówno w kierunku Beskidów, jak i autostrady A4. Trasa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.
Foto: GDDKiA KrakówHarmonogram i zaawansowanie prac
Budowa obwodnicy rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku.
- Grudzień 2024 r. – oddanie odcinka Zatorska–Jagiełły (2,2 km)
- Sierpień 2025 r. – otwarcie zachodniego fragmentu od węzła Oświęcim (S1) do ronda w Pławach (ponad 4 km)
- Połowa 2026 r. – planowane zakończenie inwestycji i udostępnienie ostatniego odcinka do ul. Legionów (1,7 km)
Obecnie stopień zaawansowania robót wynosi 93 procent.
Inwestycja realizowana z poszanowaniem dziedzictwa UNESCO
Ze względu na bliskość terenów byłych niemieckich, nazistowskich obozów koncentracyjnych Auschwitz i Birkenau, projekt obwodnicy został podporządkowany ochronie miejsc wpisanych na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Droga została osłonięta wałami ziemnymi, a w miejscu przecięcia z linią kolejową powstaje przejazd pod torami, zamiast wiaduktu. Most na Sole zaprojektowano tak, aby nie dominował w krajobrazie. Inwestycję poprzedził specjalny raport oceniający wpływ trasy na dziedzictwo światowe – pierwszy taki dokument w Polsce przy realizacji drogi.
Foto: GDDKiA KrakówNajtrudniejszy etap jeszcze przed wykonawcą
Najbardziej skomplikowanym fragmentem pozostaje odcinek pomiędzy rondem w Pławach a ul. Legionów. Powstaje tam tunel pod czynną linią kolejową Oświęcim – Czechowice-Dziedzice, realizowany przy nieprzerwanym ruchu pociągów.
Pod torami zostanie przeciśnięta ogromna betonowa konstrukcja o wymiarach 22,7 × 38,7 × 8,5 m, którą poprowadzone zostaną trzy jezdnie – dwie obwodnicy i jedna dla ul. Ostatni Etap. To bezprecedensowe przedsięwzięcie w skali kraju.
Koszt i dofinansowanie
Łączny koszt budowy obwodnicy Oświęcimia wynosi 467,7 mln zł.
Inwestycja otrzymała znaczące wsparcie unijne:
- 249,4 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020,
- 150 mln zł w ramach programu FEnIKS.
Foto powiat oświęcimski / RafLor
materiał wideo z roku 2016











