Remonty dróg na niespotykaną dotąd skalę. Władze województwa dolnośląskiego zapowiadają: „Zmieniamy zasady gry”.
Województwo dolnośląskie rozpoczyna największy od lat program remontów dróg pod szyldem „Dolny Śląsk na dobrej drodze”. Do 2027 roku planowane są inwestycje o łącznej wartości 225 milionów złotych, z czego 75 mln zł zostanie wydanych już w 2025 roku. Rewolucją w podejściu do modernizacji sieci drogowej ma być nowa metoda przetargowa, oparta na obszarach, a nie pojedynczych odcinkach dróg.
O 43% więcej dróg za te same pieniądze
Nowe zasady ogłaszania przetargów już przynoszą wymierne efekty. Jak podkreśla Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego, przetargi grupowane regionalnie zamiast punktowo pozwoliły na osiągnięcie dokładnie 43% większego zakresu prac w przeliczeniu na tę samą kwotę, którą wcześniej wydawano.
– „Ta liczba nie jest szacunkiem – to wynik już rozstrzygniętych przetargów w trzech obszarach. Wiemy, iż to działa” – zaznacza Gancarz.
Remonty obejmą m.in. powiaty: polkowicki, lubiński, głogowski, milicki, trzebnicki, oleśnicki, bolesławiecki, zgorzelecki i lubański.
Dziewięć obszarów, 150 km dróg do 2027 roku
Województwo zostało podzielone na dziewięć obszarów przetargowych, z których każdy obejmuje maksymalnie trzy powiaty. Pozwoli to nie tylko lepiej planować prace, ale też ograniczyć koszty i zwiększyć efektywność.
– „Już teraz widzimy, iż wyremontujemy więcej kilometrów dróg, niż pierwotnie zakładaliśmy. Do 2027 roku osiągniemy 150 km wyremontowanych odcinków” – podkreśla Michał Rado, wicemarszałek województwa.
Bezpieczeństwo i ekologia priorytetem
Inwestycje nie kończą się na samym remoncie nawierzchni. Program obejmuje również działania zwiększające bezpieczeństwo, takie jak:
- doświetlenie przejść dla pieszych,
- budowa wysepek między pasami ruchu,
- uwzględnienie odcinków w terenach zabudowanych – we współpracy z lokalnymi samorządami.
Przykładem już realizowanych działań jest odcinek drogi wojewódzkiej nr 292 w Ścinawie, gdzie wdrażane są nowe standardy bezpieczeństwa.
Nowoczesna technologia w służbie dróg
Rewolucja dotyczy również technologii. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei zapowiada wykorzystanie innowacyjnej metody MCE (ang. Mixed Cold Emulsion), która polega na odzyskiwaniu i przetwarzaniu starych warstw nawierzchni. To nie tylko oszczędność kosztów, ale także ekologiczne podejście do inwestycji infrastrukturalnych.
– „Zamiast utylizować starą nawierzchnię, będziemy ją przetwarzać i wykorzystywać w nowych warstwach drogi” – mówi Mateusz Masłowski, dyrektor DSDiK.
Co dalej? Gdzie szukać informacji?
Program „Dolny Śląsk na dobrej drodze” jest rozłożony na lata 2025–2027. Informacje o przetargach i planowanych pracach będą systematycznie publikowane na stronie internetowej Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.
To największy projekt drogowy samorządu wojewódzkiego w ostatnich latach – zarówno pod względem wartości, jak i kompleksowości działań. Dla mieszkańców regionu oznacza to jedno: lepsze, bezpieczniejsze i bardziej dostępne drogi w całym województwie.