Droga wstydem Cypru? Pafos czeka na inwestycję, a turyści narzekają

23 godzin temu

Rozbudowa lotnisk w Larnace i Pafos oraz gwałtowny wzrost liczby lotów w okresie letnim rzuciły nowe światło na jeden z najbardziej zaniedbanych tematów w regionie – skandaliczny stan drogi prowadzącej do lotniska w Pafos. Lokalne władze mówią wprost: takiego obrazu nie powinni oglądać turyści zaraz po wylądowaniu.

Natura ważniejsza niż infrastruktura?

Choć plan budowy nowej, wygodnej i bezpiecznej drogi do lotniska powstał już dawno, projekt wciąż stoi w miejscu. Powód? Departament Środowiska nie zgodził się na realizację drugiego etapu inwestycji – z uwagi na ochronę terenów Natura 2000, przez które przebiega fragment trasy wzdłuż rzeki Ezousas.

Lokalne władze i środowiska biznesowe w Pafos są oburzone. Ich zdaniem proponowane zmiany w dokumentacji środowiskowej w zupełności minimalizują wpływ inwestycji, a argumenty ekologów są oderwane od realiów. Tym bardziej iż – jak podkreślają – obecna droga jest po prostu niebezpieczna i niewystarczająca wobec rosnącego ruchu turystycznego.

Polacy to jedna z głównych grup turystycznych

Pafos jest dziś jednym z najczęściej wybieranych kierunków wakacyjnych dla Polaków. w okresie letnim 2025 z naszego kraju do Pafos odbywa się ponad 20 lotów tygodniowo. Regularne połączenia oferuje Ryanair (m.in. z Krakowa, Katowic, Warszawy, Gdańska, Wrocławia, Poznania i Rzeszowa), a dodatkowo dochodzą czartery obsługiwane przez Enter Air oraz LOT, realizowane dla biur podróży z różnych regionów Polski.

Nie brakuje opinii, iż dojazd z lotniska zaskakuje wielu turystów. Dla osób przyzwyczajonych do infrastruktury w innych europejskich kurortach, droga do Pafos wypada wyjątkowo blado.

Władze lokalne nie odpuszczają

Samorządy i przedstawiciele sektora turystycznego z Pafos apelują do władz centralnych o pilne wznowienie prac i uzgodnień z Departamentem Środowiska. Ich zdaniem obecna sytuacja nie tylko szkodzi wizerunkowi regionu, ale także utrudnia dalszy rozwój turystyki.

Jak przyznają same służby rządowe, brak zgody na drugi etap budowy oznacza poważne komplikacje administracyjne i finansowe. Tymczasem sezon 2025 zapowiada się jeszcze lepiej niż ubiegłoroczny, co tylko pogłębia problem.

Departament Środowiska twierdzi, iż istniejąca droga – po drobnych usprawnieniach – przez cały czas może spełniać potrzeby regionu. Jednak Pafos nie zamierza się poddać. Zdaniem lokalnych władz, to właśnie teraz – w momencie rozbudowy lotniska – trzeba zapewnić pasażerom godny standard dojazdu.

FAQ

Czy z Polski można bezpośrednio dolecieć do Pafos?
Tak. w okresie letnim 2025 dostępnych jest ponad 20 lotów tygodniowo – zarówno rejsowych, jak i czarterowych.

Dlaczego droga do lotniska w Pafos budzi kontrowersje?
Plan modernizacji został zablokowany przez Departament Środowiska ze względu na ochronę terenów Natura 2000.

Jakie miasta w Polsce mają połączenia z Pafos?
Między innymi Kraków, Warszawa, Katowice, Wrocław, Gdańsk, Poznań i Rzeszów – zarówno w ramach tanich linii, jak i czarterów.

Idź do oryginalnego materiału