Przy wyborze uwzględniono kryteria techniczne, ekonomiczne, środowiskowe, funkcjonalno-ruchowe i społeczne.
Wariant W3 okazał się najbardziej korzystny pod względem ekonomicznym oraz społecznym. Początek obwodnicy zaplanowano na styku z odcinkiem DK51 Smolajny – Kosyń, a koniec dołączy do istniejącej obwodnicy Barcikowa, omijając miejscowość Stary Dwór.
Od sierpnia 2022 r. kierowcy mogą już korzystać z obwodnicy Smolajn w ciągu DK51.Planowana obwodnica ma mieć długość ok. 7,3 km. Będzie to droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku o szerokości 3,5 m. Nośność nawierzchni będzie wynosiła 11,5 tony na oś.
Na tę chwilę środki finansowe są zapewnione na prace przygotowawcze. Udział w kosztach tych prac będzie miała gmina Dobre Miasto, która przeznaczy na ten cel 1,5 mln zł. Budowa obwodnicy Dobrego Miasta znajduje się na liście zadań rezerwowych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Kolejnym, finalnym krokiem oceny dokumentacji będzie planowane na czerwiec br. posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Podobnie jak w przypadku ZOPI, udział w nim wezmą pracownicy GDDKiA, projektanci opracowujący dokumentację oraz przedstawiciele instytucji zewnętrznych zainteresowanych ocenianą inwestycją.