Chmielnik, Osiek i Starachowice – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiada, iż jeszcze w 2023 roku złoży wnioski o wydanie decyzji środkowych dotyczących obwodnic tych miast.
Dzięki inwestycjom realizowanym w ramach Programu Budowy 100 obwodnic (PB100) z kilku miast w województwie świętokrzyskim wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy.
Obwodnica Wąchocka
W grudniu 2020 roku rozpoczęła się realizacja pierwszej w województwie świętokrzyskim inwestycji zapisanej w PB100 – budowa obwodnicy Wąchocka. Trasa, w ciągu drogi krajowej nr 42, będzie kosztowała blisko 283,7 mln zł i ma być gotowa do 2024 roku.
Obwodnica będzie mieć ok. 11,7 km długości. Będzie przebiegała nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej. Dzięki obwodnicy skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42 łączącą między innymi węzeł drogi ekspresowej S7 w Skarżysku-Kamiennej ze Starachowicką Strefą Ekonomiczną i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i Podkarpacia.
Wybudowana zostanie dwujezdniowa droga, cztery skrzyżowania i 15 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, podziemne przejście dla pieszych). Powstaną też drogi dojazdowe, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz systemy oświetlenia i odwodnienia.
Zaawanasowane inwestycji realizowanej w systemie projektuj i buduj wynosi w tej chwili ok. 35 proc. Ze względu na zróżnicowane warunki gruntowe i terenowe na poszczególnych fragmentach budowanej trasy realizowane są różne asortymenty robót. Zaawansowanie prac ziemnych to ok. 70 proc. Od ubiegłego roku prowadzone są także roboty bitumiczne, które wykonano na fragmentach stanowiących połowę trasy zasadniczej. Odcinki z warstwą wiążącą nawierzchni stanowią ok. 45 proc. tzw. ciągu głównego. Do końca roku wykonawca planuje ułożenie pierwszych odcinków warstwy ścieralnej. Gotowe są konstrukcje dwóch przepustów ekologicznych i ustroje nośne sześciu obiektów mostowych. Trwa montaż konstrukcji największego przejścia dla zwierząt typu zielony most. Kontynuowana jest budowa linii wysokiego napięcia.
Obwodnica Chmielnika
GDDKiA informuje, iż do końca roku planuje złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Chmielnika w ciągu dróg krajowych nr 73 i 78. Obwodnica Chmielnika jest planowana jako jednojezdniowa droga klasy GP omijająca miasto po zachodniej stronie. Droga krajowa nr 78 to ważne połączenie województwa świętokrzyskiego z aglomeracją śląską, natomiast droga krajowa nr 73 jest kluczową trasą łączącą Kielce z autostradą A4 i województwem podkarpackim.
Trzy podstawowe warianty przebiegu trasy prezentowane były zainteresowanym inwestycją w trakcie spotkań z udziałem lokalnej społeczności i samorządowców, a także poddane analizie przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych.
Obwodnica Osieka
Obwodnica Osieka, w ciągu drogi krajowej nr 79, planowana jest po południowej stronie miasta jako jednojezdniowa droga klasy GP o długości ok. 3 km. Nowa droga ułatwi podróże pomiędzy Sandomierzem a Krakowem, poprawi też komfort życia mieszkańców Osieka.
Opracowane przez wykonawcę warianty przebiegu obwodnicy zostały przedstawione mieszkańcom Osieka i lokalnym samorządowcom. Jeden z czterech proponowanych przebiegów został wskazany w protokole Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych jako rekomendowany do dalszych prac projektowych. Ostatecznie niedługo wskazany zostanie wariant do realizacji. Złożenie wniosku o wydanie decyzji planowane jest na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2023 roku.
Obwodnica Starachowic
Trwają również przygotowania do budowy obwodnicy Starachowic w ciągu drogi krajowej nr 42. GDDKiA informuje, iż opracowane zostało Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z wybranymi elementami koncepcji programowej. Trzy warianty przebiegu trasy z dodatkowym podwariantem zostały przedstawione mieszkańcom i wszystkim zainteresowanym podczas spotkań informacyjnych. Analizowała je Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Kolejnym krokiem po podsumowaniu prac będzie złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Obwodnica Starachowic ma być drogą klasy GP. Ułatwi podróże pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim i będzie stanowiła nowy spójny ciąg DK42 wraz z budowaną obwodnicą Wąchocka. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, odciążenia układu komunikacyjnego oraz zwiększenia przepustowości dróg.
Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego (odc. Rudka – Jacentów)
Dzięki finansowaniu zadań z listy rezerwowej PB100 w 2023 roku GDDKiA rozpoczęła projektowanie obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu drogi krajowej nr 9 na odcinku Rudka – Jacentów. Dokumentacja opracowana zostanie dla wariantu wskazanego w ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej planowane jest w pierwszym kwartale 2024 roku.
Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego (odcinek Rudka – Jacentów) będzie miała ok. 12,9 km i biec będzie po nowym śladzie. Zaprojektowana zostanie jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Nowa trasa rozpocznie się w Rudce (DK9), dalej pobiegnie nowym śladem omijając Ostrowiec Świętokrzyski od strony zachodniej i południowej, włączając się do DK9 w Jacentowie. Inwestycja przewiduje m.in. budowę dwóch węzłów drogowych (w Rudce i Miłkowie), dwóch skrzyżowań (w Szewnej i Jacentowie) oraz mostów, wiaduktów i przejść dla zwierząt.