W Krakowie będzie drożej. Radni zdecydowali dziś o podwyżkach cen biletów komunikacji miejskiej i jednoczesnym wydłużeniu godzin płatnego parkowania. Uchwały przyjęte podczas środowej sesji oznaczają, iż więcej zapłacą zarówno pasażerowie tramwajów i autobusów, jak i kierowcy korzystający ze strefy płatnego parkowania. Nowe stawki zaczną obowiązywać etapowo od końca stycznia i początku marca 2026 roku.
Uchwała w sprawie zmiany taryfy biletowej zakłada, iż od 2 marca 2026 roku wzrosną ceny biletów okresowych, jednorazowych i czasowych. Bez zmian pozostaną ceny biletów grupowych do 20 osób (50 zł po mieście, 60 zł po aglomeracji), biletów weekendowych rodzinnych (25 zł) oraz biletu jednoprzejazdowego (6 zł). Wprowadzony zostanie bilet 15-minutowy za 4 zł i bilet 30-minutowy za 6 zł. Zlikwidowany zostanie bilet 20-minutowy w dotychczasowej cenie 4 zł. Bilet 60-minutowy będzie kosztował 8 zł (dotąd 6 zł), a 90-minutowy 9 zł (dotąd 8 zł).
Zmianie ulegną również ceny biletów krótkookresowych. Bilet 24-godzinny po mieście będzie kosztował 20 zł (wcześniej 17 zł), a 24-godzinny po aglomeracji 40 zł (wcześniej 22 zł). Bilet 48-godzinny będzie kosztował 40 zł (wcześniej 35 zł), bilet 72-godzinny 55 zł (wcześniej 50 zł), a bilet 7-dniowy 65 zł (wcześniej 56 zł). Bilet 7-dniowy na miasto i aglomerację wzrośnie do 80 zł (wcześniej 68 zł).
Wzrosną ceny biletów miesięcznych. Bilet imienny mieszkańca na wszystkie linie będzie kosztował 109 zł (wcześniej 90 zł), a na jedną linię 80 zł (wcześniej 64 zł). Bilet półroczny wyniesie 565 zł (wcześniej 470 zł). Do oferty wprowadzony zostanie bilet roczny dla studentów w cenie 470 zł.
Prezydent Aleksander Miszalski uzasadniał zmianę taryfy wzrostem kosztów wozokilometrów o 80 procent w ciągu pięciu lat, wzrostem cen energii, kosztów pracy oraz inflacją. Dyrektor ZTP Łukasz Franek poinformował, iż nowy cennik przyniesie dodatkowe wpływy w wysokości blisko 66 mln zł rocznie, a w tej chwili miasto pokrywa około 65 procent kosztów funkcjonowania komunikacji publicznej środkami własnymi.
Przeciwnicy podwyżek – w tym radni klubów opozycyjnych, część radnych Krakowa dla Mieszkańców oraz mieszkańcy obecni na sesji – wskazywali, iż zmiany wchodzą w życie w roku rozpoczęcia funkcjonowania strefy czystego transportu, a wyższe ceny biletów mogą zniechęcać do korzystania z komunikacji miejskiej. Wskazywano również na obietnicę wyborczą dotyczącą wprowadzenia rocznego biletu studenckiego za 365 zł. Radni KO argumentowali z kolei, iż udział kosztu biletu miesięcznego mieszkańca w wynagrodzeniu minimalnym netto po podwyżce będzie niższy niż w latach 2020–2021, a zmiany są konieczne dla utrzymania transportu publicznego. Za podwyżkami głosowało 23 radnych, przeciw 19.
Druga uchwała, przyjęta głosami 28 radnych przy 14 przeciwnych, wprowadza zmiany w funkcjonowaniu strefy płatnego parkowania od 31 stycznia 2026 roku. Opłaty będą pobierane od poniedziałku do soboty w godzinach 9–22 (dotąd 10–20). W podstrefie A, obejmującej centrum Krakowa, Kazimierz i Podgórze, opłaty będą pobierane również w niedziele, także handlowe.
Podwyższone zostaną także opłaty dodatkowe. Kara za parkowanie bez wniesienia opłaty wyniesie 400 zł (wcześniej 250 zł). Wzrosną stawki za tzw. miejsca na wyłączność: 5000 zł w sektorze A1, 3000 zł w pozostałych sektorach podstrefy A, 2500 zł w podstrefie B oraz 2000 zł w podstrefie C. Miasto szacuje, iż zmiany w strefie płatnego parkowania zwiększą dochody o około 40 mln zł rocznie.
W uzasadnieniu podano, iż celem zmian jest zwiększenie rotacji pojazdów w centrum miasta, poprawa dostępności miejsc dla mieszkańców oraz zwiększenie wpływów budżetowych. Przeciwnicy uchwały wskazywali, iż jednoczesne podwyżki cen biletów i opłat parkingowych będą szczególnie dotkliwe dla mieszkańców dzielnic peryferyjnych.

2 godzin temu





![Tramwaj stanął, pasażerowie ruszyli na pomoc. Tak poradzili sobie na Długiej [VIDEO]](https://cowkrakowie.pl/wp-content/uploads/2025/12/zrzut2-1.jpg)