Remont linii kolejowej Kluczbork – Oleśnica właśnie się rozpoczął. Inwestycja odbywa się na dwóch odcinkach o łącznej długości 22 km. Pierwszy ma 12 km długości i odbywa się pomiędzy Oleśnicą i Bierutowem, a jego koszt to 163,7 mln zł netto. Druga inwestycja to modernizacja 10 km torów pomiędzy Kluczborkiem i Wołczynem. To wydatek rzędu 234,3 mln zł netto.
„Zmodernizujemy urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wymienimy sieć trakcyjną na nową. Zakres robót obejmuje też zabudowę nowych rozjazdów na stacji Bierutów od strony Oleśnicy oraz w Wołczynie od strony Kluczborka” – informuje spółka PKP PLK.
Inwestycja ma też przynieść poprawę bezpieczeństwa na wszystkich przejazdach kolejowych na przebudowywanych odcinkach. To nie tylko wymiana płyt przejazdowych i naprawa nawierzchni na dojazdach. Kolej przebuduje też drogę wojewódzką nr 451 w rejonie skrzyżowania z linią kolejową. Część przejazdów zyska nowoczesne systemy zabezpieczenia.
Remont linii kolejowej Kluczbork – Oleśnica. Zlikwidują wiadukt
PKP PLK zapowiada, iż w ramach inwestycji zmodernizuje lub przebuduje 26 obiektów inżynieryjnych. Dotyczy to trzech mostów, czterech wiaduktów i 19 przepustów.

„Odnowimy przeprawy nad rzekami Smolną, Świerzną i Baryczką. Wzmocnimy wiadukty kolejowe w Solnikach Wielkich, Oleśnicy i Ligocie Dolnej. Drugi wiadukt w Ligocie Dolnej, ze względu na brak jego wykorzystania, czeka rozbiórka” – informują kolejarze.
W planach jest też poprawa infrastruktury pasażerskiej. W Smardach nowe perony zastąpią obecne.
„Dostęp do nich będzie możliwy z pobliskiego przejazdu kolejowo-drogowego, który w tym celu rozbudujemy o chodnik” – zapowiada PKP PLK.
„Dwa nowe perony powstaną w miejscowości Solniki Wielkie i będą zlokalizowane bliżej terenów zabudowanych, by kolej lepiej odpowiadała rzeczywistym potrzebom mieszkańców. Dostęp do peronów zapewni nowe przejście przez tory wyposażone w rogatki. W obu lokalizacjach perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Umożliwią wygodne wsiadanie do pociągów wszystkim podróżnym. Zamontujemy także ławki, gabloty z rozkładami jazdy oraz oświetlenie, które ułatwi podróże po zmroku” – wyliczają kolejarze.
Podróż do Wrocławia krótsza o 10 minut
Podstawową korzyścią, jaką da remont linii kolejowej Kluczbork – Oleśnica, ma być szybszy przejazd pociągów. Składy pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością choćby 120 km/h, o 80 km/h więcej, niż obecnie. Maksymalna prędkość pociągów towarowych wzrośnie do 80 km/h, o 40 km/h.
„Dzięki temu skróci się czas jazdy pociągiem między Wrocławiem a Kluczborkiem o ok. 10 minut. Tory będą dostosowane do przyjmowania cięższych składów przewożących towary” – zapowiada spółka PKP PLK.

Prace na obu odcinkach mają potrwać do połowy 2026 roku. Kolej informuje przy tym o przymiarkach do przetargu na modernizację kolejnego, liczącego około 3 km długości odcinka linii nr 143. Obejmuje on stację Wrocław Psie Pole i szlak Wrocław Psie Pole – Wrocław Sołtysowice.
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania