Zmiany mają zwiększyć przestrzeń dla pieszych i rowerzystów oraz ograniczyć ruch prywatnych samochodów.
Władze Dublina realizują kolejne etapy ambitnego planu reorganizacji ruchu w ścisłym centrum miasta.
Zmiany dla mieszkańców Irlandii
Zmiany mają zwiększyć przestrzeń dla pieszych i rowerzystów oraz ograniczyć ruch prywatnych samochodów.
Dublin od kilku lat konsekwentnie realizuje strategię zmierzającą do zmniejszenia korków, poprawy przepustowości autobusów i tworzenia bardziej przyjaznej przestrzeni miejskiej.
Po sukcesie pierwszego etapu planu transportowego, wprowadzonego w sierpniu ubiegłego roku, nadchodzą kolejne modyfikacje.
Nowe zasady ruchu w Dublinie
Jedną z kluczowych zmian, planowanych na pierwszą połowę 2025 roku, będzie zakaz skrętu w lewo z Westland Row w Pearse Street dla prywatnych samochodów. Zamiast tego powstanie nowy skręt w prawo, a odcinek Pearse Street od Sandwith Street stanie się dwukierunkowy.
Nowa organizacja ruchu ma zmniejszyć zatłoczenie na Pearse Street i Tara Street, które są ważnymi punktami komunikacyjnymi w centrum Dublina.
Dodatkowe prace drogowe obejmą nowe wysepki i korekty jezdni, mające na celu usprawnienie przepływu pojazdów i autobusów. W ramach szerszych zmian infrastrukturalnych w rejonie Tara Street zostanie zmniejszona liczba pasów dla ruchu kołowego.
Dzięki temu zwiększy się przestrzeń dla rowerzystów i pieszych. Celem jest poprawa warunków poruszania się transportem publicznym i przygotowanie gruntu pod planowaną budowę linii metra Metrolink.
Kolejne etapy planu
Kolejnym etapem przekształceń będzie całkowite wyłączenie Parliament Street z ruchu samochodowego po godzinie 11:00. Ma ona stać się deptakiem z przestrzenią do wypoczynku i działalności gastronomicznej.
Na wzór Capel Street wprowadzony zostanie korytarz bez samochodów z dwukierunkową ścieżką rowerową i zachowaniem możliwości dostaw w określonych godzinach.
Do pełnej realizacji tego planu konieczna była likwidacja linii autobusowej nr 69, co już zaplanowano w ramach programu Bus Connects.
Zmiany obejmą także inne obszary miasta – m.in. usunięcie ruchu między Eden Quay a mostem Talbot Memorial Bridge oraz stworzenie placu publicznego przy Custom House, przeznaczonego na wydarzenia i turystykę.
Planowane są także przekształcenia College Green i Dame Street w nowoczesne przestrzenie piesze.