Nowa trasa tramwajowa do Miasteczka Wilanów działa już od dwóch tygodni. Wbrew hejterom pasażerowie ją polubili, ale o tym za chwilę. Tramwaje do Wilanowa spowodowały spore zmiany na komunikacyjnej mapie miasta.
Pierwszy tramwaj linii 16 wyruszył na nową trasę 29 października o 4.33 rano. Tego samego dnia, po ponad 50 latach, do Wilanowa, choć w inne miejsce, wróciła „14”. Przez pierwszy tydzień tramwajami obu linii przejechało niemal pół miliona osób. Pojawienie się nowych połączeń spowodowało kolejne zmiany w organizacji stołecznego transportu publicznego.
Od soboty na trasy nie wyjeżdżają autobusy 522 i tramwaje 35. Przestały też kursować autobusy linii: 200, 264, 339, 379. Na trasę wyjechały autobusy nowej linii 130, które dowożą pasażerów na dotychczas nieobsługiwaną przez WTP ul. Idzikowskiego. To będzie najprostszy dojazd z osiedli położonych wzdłuż ul. Idzikowskiego i os. Bernardyńska do nowej trasy tramwajowej, tramwajów na ul. Puławskiej i linii metra M1.
Zmienionymi trasami jadą linie 107 i 108. Pierwsza będzie kursować przez al. gen. Sikorskiego i al. Wilanowską do stacji metra Wilanowska, druga przez ul. Statkowskiego i Gołkowską do krańca Stegny.
Uwaga! Do czasu wprowadzenia stałej organizacji ruchu na Stegnach autobusy 108 będą przez cały czas kursować na trasie czasowo skróconej, pomiędzy pl. Trzech Krzyży a ul. Łososiową na Siekierkach. Pomiędzy ul. Ananasową na Siekierkach a św. Bonifacego będą jeździły autobusy Z-8. Ich trasa prowadzi ul. Statkowskiego i Gołkowską. Autobusy linii 251 w wybranych kursach pojadą do Konstancina w zamian za linię 200.
Autobusy 131 jadą przez ul. Czerniakowską i Powiśle do Al. Jerozolimskich (fragment dawnej trasy jest teraz obsługiwany przez tramwaje linii 11). Autobusy 139 jadą przez osiedle Powsin i docierają do stacji metra na Kabatach, po drodze zapewniając dojazd do szkoły przy ul. Zaruby, o co postulowali mieszkańcy i radni Ursynowa. Linie 163 i 164 wspólnie zapewnią obsługę ul. Sytej i osiedli na Zawadach oraz dojazd do metra linii M1 i tramwajów. „163” dojedzie do stacji Imielin i Wilanowska, tramwajów na al. Rzeczypospolitej, ul. Sobieskiego i Puławskiej. „164” dotrze do metra Wilanowska i tramwajów na Sobieskiego i Puławskiej. Rolę linii 163 na Zawadach przejmą autobusy 263, które zapewnią połączenie z pętlą Wilanów.
Autobusy 192 nie docierają do metra Wilanowska (na tym odcinku trasy liczba pasażerów była minimalna), ale do Krasnowoli. Po drodze z Kabat w dalszym ciągu będą jechały zygzakiem, zbierając pasażerów i podjeżdżając do stacji metra Kabaty, Natolin, Imielin i Stokłosy. Dzięki temu można było przesunąć linię 239, która teraz będzie obsługiwała osiedle Powsin (wzdłuż ul. Przyczółkowej), następnie przez ul. Korbońskiego dotrze do stacji metra Kabat. Linia 239 zastąpi również „264” we wschodniej części Powsina, Okrzeszynie i Kępie Okrzewskiej, łącząc te rejony ze stacją metra Kabaty.
Nowe tramwaje wymusiły korekty tras w Śródmieściu. Autobusy linii 517 będą kursowały pomiędzy Ursusem-Niedźwiadkiem a pl. Trzech Krzyży, na Powiśle pojedzie za to linia 131. Trasy linii 518 i 520 zostaną nieznacznie skorygowane w Śródmieściu. „518” dojedzie do Bielańskiej, „520” do Dworca Centralnego. Autobusy linii 519 zaczną jeździć z Powsina do stacji metra Wilanowska. Razem z „251” (na wspólnym odcinku tras będą podjeżdżały na przystanki na przemian) oraz „164” i „217” zapewnią częsty dojazd do metra stacji Wilanowska („217” także do stacji Imielin).
ZTM wprowadzi niewielką korektę tras linii 724 i 742, aby przyspieszyć dojazd do stacji metra mieszkańcom miejscowości podwarszawskich. Bezpośrednie połączenie Powsina, z ul. Przyczółkowej, z najbliższą stacją metra Kabaty, zapewnią autobusy linii 139 i 239 skoordynowane ze sobą.
Autobusy linii E-2 będą kursowały jedynie w szczycie porannym, kiedy liczba pasażerów jest największa. Zapewnią bezpośredni dojazd z Wilanowa i Dolnego Mokotowa aż do pl. Zamkowego. Natomiast autobusy 319 będą kursowały przez trzy dzielnice: Wawer, Wilanów i Ursynów w dni powszednie także w godzinach międzyszczytowych.