Dwa nowe MOP-y przy A4 Katowice-Kraków. W Grojcu i Rudnie powstaną miejsca odpoczynku za ponad 60 milionów złotych

2 godzin temu

Już w sierpniu ruszą prace przy budowie dwóch nowych Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) przy autostradzie A4 Katowice-Kraków. Nowe strefy powstaną w miejscowościach Rudno i Grojec, a ich łączny koszt to 60,4 mln zł. Jak zapowiada spółka Stalexport Autostrada Małopolska, inwestycje poprawią nie tylko komfort kierowców, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze.

Nowe miejsca, więcej miejsc parkingowych

W Rudnie powstanie 95 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, 34 dla ciężarówek i 10 dla autobusów. W Grojcu kierowcy będą mieli do dyspozycji 98 miejsc dla aut osobowych, 49 dla ciężarówek i 14 dla autobusów. Oba MOP-y zostaną wyposażone w zaplecze sanitarne, a dodatkowo zmodernizowany zostanie system odwodnienia na przylegających odcinkach autostrady.

Wybudowanie tych miejsc odpoczynku wpłynie bezpośrednio na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfort podróżowania – mówi Andrzej Kaczmarek, prezes zarządu Stalexport Autostrady.

Mocne wyniki mimo rosnących kosztów

Spółka odpowiedzialna za zarządzanie płatnym odcinkiem A4 podsumowała również swoje wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2025 r. Przychody Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady sięgnęły 306,9 mln zł, co oznacza wzrost o 11% względem ubiegłego roku. To efekt m.in. zwiększonego o 5,2% ruchu pojazdów oraz sprawniejszego poboru opłat.

Jednocześnie mocno wzrosły koszty operacyjne – do 197,1 mln zł, czyli o ponad 31%. Największy wpływ na ten wynik miała „płatność na rzecz Skarbu Państwa”, która w pierwszym półroczu 2025 r. wyniosła 113 mln zł – o 43,6 mln zł więcej niż rok wcześniej.

Mimo rosnących kosztów operacyjnych, udało się utrzymać solidny wynik EBITDA na poziomie 109,8 mln zł. To dowód naszej stabilności finansowej – podkreśla prezes Kaczmarek.

Niższe zyski, ale większe inwestycje

Zysk netto Grupy za I półrocze 2025 r. wyniósł 51,9 mln zł, co oznacza spadek o 15,7% względem 2024 r. Z kolei nakłady inwestycyjne sięgnęły 10 mln zł i były przeznaczone głównie na modernizację odwodnienia autostrady A4 na Śląsku.

Włoski właściciel, polska infrastruktura

Stalexport Autostrady S.A. należy do włoskiej grupy Mundys, która posiada 61,2% udziałów. Spółka, poza zarządzaniem autostradą, prowadzi także działalność związaną z wynajmem powierzchni biurowych w Katowicach.

Idź do oryginalnego materiału