Dobre wiadomości dla województwa śląskiego i małopolskiego – prace związane z realizacją planu II etapu Drogi Współpracy Regionalnej – stają się coraz bardziej zaawansowane. Wprawdzie to jeszcze nie moment na przysłowiowe „pierwsze wbicie łopaty”, jednak w ślad za wcześniejszymi spotkaniami idą już konkretne dokumenty.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie opracował przetarg na wykonanie wielowariantowej koncepcji nowego połączenia drogowego – II etapu budowy DWR – oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Równolegle, w dalszym ciągu, prowadzone są rozmowy z samorządami lokalnymi w sprawie współfinansowania zadania.
Kilka słów o pierwszym etapie
Historia DWR sięga kilkunastu lat do tyłu. Pierwsze porozumienia odnośnie budowy Drogi to połowa lat 2000-nych. W efekcie ówczesnych starań – z inicjatywy Prezydenta Jaworzna Pawła Silberta – powstał na terenie naszego Miasta jej pierwszy odcinek, w tej chwili noszący nazwę adm. Karwety. W ubiegłym roku odbyły się spotkania z udziałem przedstawicieli województwa małopolskiego oraz samorządów miejscowości, przez które miałby przebiegać kolejny odcinek drogi – tj. Oświęcimia, Libiąża, Chrzanowa i Chełmka oraz Jaworzna. Finalnie nowy odcinek miałby mieć długość niecałych 10 km i połączyć Oświęcim z autostradą A4 na wysokości Jaworzna.
Inwestycja dla regionów
Planowany, mający liczyć niespełna 10 km odcinek drogi, odegra istotną rolę dla obu sąsiadujących ze sobą województw. Gminy Małopolski Zachodniej zyskają wygodny dostęp do autostrady A4, co usprawni komunikację między województwami. Szczególnie z Jaworznem, administracyjnie miastem śląskim, a historycznie małopolskim, które dziś, ze względu na powstający Jaworznicki Obszar Gospodarczy (powstający u zbiegu autostrady A4, drogi szybkiego ruchu i drogi krajowej nr 79)staje się ważnym graczem gospodarczym dla obu województw. Dodajmy, iż w przyjętych rozwiązaniach uznano za oczywiste, iż węzeł Jeleń zostanie w pełni otwarty, o co od lat zabiega Prezydent Miasta Jaworzna, Paweł Silbert. Przedstawiciele współpracujących z Prezydentem Jaworzna samorządów zachodniomałopolskich zadeklarowali jako nasi partnerzy, iż będą wpierać Jaworzno w walce o otwarcie węzła.
Co teraz?
Jak wspomnieliśmy – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie poinformował, iż przygotował przetarg na wykonanie koncepcji i wymaganych dokumentów. W finansowaniu tej części zadania mają uczestniczyć zainteresowane samorządy Małopolski, Jaworzno oraz Województwo Małopolskie. – Jaworzno, zgodnie z ustaleniami, utworzyło już wiosną bieżącego roku drogą uchwały Rady Miasta zadanie inwestycyjne na ten cel – mówi Paweł Bednarek, Dyrektor MZDiM – Jest to kwota 200 tys. zł rozpisana na lata 2025-2026 . Po rozpisaniu przetargu krakowski ZDW prześle do poszczególnych samorządów wielostronną umowę, którą będziemy mogli podpisać i adekwatnie dzielić wspomnianym zabezpieczeniem środków – dodaje P. Bednarek.
Pozostaje zatem mieć nadzieję, iż wszystkie zainteresowane samorządy przystąpią do zadania a opracowanie dokumentów i uzyskanie wymaganych zgód środowiskowych przebiegnie zgodnie z planem. Bo prawdziwe wydatki inwestycyjne – oczywiście finansowane głównie z zewnętrznych środków – pojawią się dopiero po 2026 roku. I wtedy przyjdzie czas na wspomniane we wstępie „wbicie pierwszej łopaty”.