Do Sejmu wpłynęła nowa regulacja dotycząca pracy w upały, ale to dopiero początek zmian w tym zakresie. Ministerstwo Edukacji przygotowuje rewolucyjne rozwiązania w przepisach regulujących działanie szkół podczas ekstremalnych temperatur. Zmiany mają na celu przede wszystkim ochronę zdrowia uczniów i zapewnienie im bezpiecznych warunków nauki.

Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce
Nowe możliwości dla dyrektorów szkół
Minister Edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała kompleksowy pakiet rozwiązań, które fundamentalnie zmienią dotychczasowe podejście do prowadzenia zajęć w trudnych warunkach atmosferycznych. Dyrektorzy placówek edukacyjnych otrzymają bezprecedensowe uprawnienia, które pozwolą im elastycznie reagować na ekstremalne upały.
Nowe przepisy umożliwią:
- Skracanie standardowych 45-minutowych lekcji do zaledwie 25 minut
- Całkowitą modyfikację planu zajęć i przenoszenie ich na chłodniejsze godziny poranne
- W wyjątkowo trudnych sytuacjach – wprowadzenie nauczania zdalnego
Dotychczas obowiązujące przepisy pozwalały na zawieszanie zajęć wyłącznie podczas ekstremalnych mrozów. Brak analogicznych regulacji dotyczących wysokich temperatur stawał się coraz poważniejszym problemem, szczególnie w kontekście nasilających się fal upałów, które w ostatnich latach dotykają Polskę.
Zdrowie uczniów priorytetem
Eksperci medyczni jednoznacznie wskazują na zagrożenia związane z przebywaniem dzieci i młodzieży w przegrzanych pomieszczeniach szkolnych. Wysokie temperatury w salach lekcyjnych mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, takich jak:
- Ryzyko udaru cieplnego
- Możliwość omdleń
- Znaczące obniżenie koncentracji
- Spadek efektywności procesu edukacyjnego
W ramach planowanych zmian przewidziano również organizację ogólnokrajowej kampanii edukacyjnej. Będzie ona koncentrować się na promocji zasad prawidłowego nawadniania organizmu oraz rozpoznawaniu wczesnych symptomów przegrzania.
Inspiracja z doświadczeń lokalnych
Kluczowym argumentem za wprowadzeniem systemowych rozwiązań stały się doświadczenia z września 2024 roku, kiedy szkoły w Głogowie i Gorzowie Wielkopolskim były zmuszone samodzielnie podejmować decyzje o skracaniu lekcji z powodu ekstremalnych temperatur.
Eksperci klimatyczni przewidują, iż pierwsze trudne terminy, które będą wymagały wdrożenia nowych rozwiązań, mogą wystąpić już w czerwcu 2025 roku. Także wrzesień może przynieść poważne wyzwania związane z wysokimi temperaturami w placówkach edukacyjnych.
Harmonogram wdrażania zmian
Projekt nowych przepisów ma zostać opracowany na wiosnę 2025 roku. w tej chwili Ministerstwo Edukacji prowadzi intensywne konsultacje z dyrektorami szkół i przedstawicielami samorządów terytorialnych, aby wypracować optymalne rozwiązania.
Wprowadzenie tych zmian oznacza, iż polski system edukacji dostosuje się do standardów i rozwiązań, które są już stosowane w wielu innych krajach europejskich. Nowe regulacje mają nie tylko uprościć procedury podejmowania decyzji, ale przede wszystkim zapewnić bezpieczne warunki nauki podczas rosnącej liczby dni z ekstremalnymi temperaturami.
Ministerstwo podkreśla, iż proponowane zmiany stanowią element szerszej strategii adaptacji systemu edukacji do zmieniających się warunków klimatycznych.