Urzędnicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przekonują, iż lepszym rozwiązaniem niż osobista wizyta w tej instytucji, może być wideorozmowa z ekspertem, podczas której - po weryfikacji klienta - ten będzie mógł udzielić nie tylko wyczerpujących informacji na temat indywidualnej sprawy, ale też doradzić w sprawach ogólnych. Dzięki temu petent oszczędza czas (i pieniądze na dojazd) do siedziby ZUS. Jak tłumaczy Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa w Podlaskiem, e-wizytę, czyli spotkanie online, można zarezerwować za pośrednictwem strony internetowej zus.pl, oraz aplikacji mZUS czy aplikacji mObywatel. Z tego rozwiązania w pierwszym kwartale bieżącego roku skorzystało blisko 900 mieszkańców naszego województwa. Niestety, problemem jest wciąż rezerwowanie wizyt, a następnie nieodwoływanie ich, gdy "coś wypadnie". Przez takie działania tracą osoby, które potrzebują konsultacji, a te nie są możliwe z powodu niedostępności terminów. Poniżej wyjaśniamy, co można załatwić z ZUS online oraz jak wygląda proces rezerwacji takiej konsultacji. E-wizyta to bardzo wygodna i prosta forma kontaktu, czyli spotkanie z pracownikami ZUS w formie online. Aby skorzystać z tej usługi, wystarczy mieć dostęp do internetu oraz urządzenie z kamerą, takie jak telefon, tablet lub komputer. Dzięki połączeniu wideo, na przykład dzięki telefona, można porozmawiać z konsultantem Zakładu, nie wychodząc z domu, jak też będąc poza miejscem swojego zamieszkania. W ten sposób zainteresowani mogą uzyskać informacje na temat emerytur i rent krajowych, świadczenia wspierającego, tzw. renty wdowiej, zasiłków, zwolnień lekarskich, PUE/eZUS, ulg i umorzeń, a także ubezpieczeń, składek oraz świadczeń dla rodzin.
Ostatnia z wymienionych usług jest szczególnie przydatna dla osób z polskim i zagranicznym stażem pracy, które chcą uzyskać informacje na temat emerytur i rent międzynarodowych.
W sprawach dotyczących zasiłków, a także emerytur i rent, istnieje możliwość umówienia się na konsultację w języku migowym PIM. Wideorozmowa z