Linia lotnicza easyJet podjęła decyzję, iż wprowadza premie za wykrywanie bagażu ponadwymiarowego.
Linie lotnicze ze strefy low-cost coraz surowiej kontrolują wymiary bagażu podręcznego. easyJet zdecydował się na system premiowy dla pracowników obsługi naziemnej, którzy za każdy zidentyfikowany bagaż przekraczający dozwolone rozmiary otrzymują 1,2 funta. Szczególnie istotne jest to dla pasażerów podróżujących do Polski, zwłaszcza na trasach z Belfastu, Birmingham i Liverpoolu do Krakowa.
Zaostrzone kontrole wymiarów bagażu podręcznego
W ciągu ostatnich lat linie takie jak Ryanair, Wizz Air czy easyJet znacznie uszczelniły politykę dotyczącą wielkości bagażu podręcznego. choćby niewielkie przekroczenie limitów, liczone w centymetrach, może wiązać się z koniecznością uiszczenia wysokiej opłaty.
Przykłady opłat za nadmiarowy bagaż:
- Wizz Air – bagaż większy niż 40×30×20 cm (bez WIZZ Priority): 35–50 euro
- Ryanair – bagaż większy niż 40×25×20 cm (bez priorytetu): 35–70 euro
- easyJet – bagaż niespełniający wymagań wykryty przy wejściu na pokład: do 48 funtów
Zasady przewozu bagażu w easyJet
W standardowej taryfie easyJet pozwala na przewóz jednego małego bagażu podręcznego o wymiarach do 45 × 36 × 20 cm, który musi zmieścić się pod siedzeniem. Większy bagaż (do 56 × 45 × 25 cm) można zabrać na pokład wyłącznie po wykupieniu dodatkowej opcji lub w ramach programu easyJet Plus.
Koszt wykupienia prawa do przewozu większego bagażu zwykle waha się od 5,99 do 29,99 funtów i zależy od trasy oraz terminu lotu. Brak wykupienia takiej opcji i próba wniesienia większego bagażu skutkuje karą sięgającą do 48 funtów (około 240–260 zł).
Premia dla obsługi naziemnej
Jak podaje „The Sunday Telegraph”, easyJet wprowadził system nagradzania pracowników handlingu na sześciu lotniskach: w Wielkiej Brytanii (Belfast, Birmingham, Glasgow, Jersey, Liverpool, Newcastle), obsługiwanych przez Swissport. Za każdy wykryty bagaż przekraczający wymiar taryfy pracownicy otrzymują 1,2 funta (po opodatkowaniu około 1 funta).
Ta polityka ma szczególne znaczenie dla pasażerów podróżujących do Krakowa z tych lotnisk, gdyż oznacza zwiększoną kontrolę bagażu również na trasach do Polski.
Głos pracowników i stanowisko easyJet
Pracownicy Swissportu wskazują, iż premia stanowi istotny dodatek do ich zarobków (około 12 funtów na godzinę), jednak wiąże się to z dużym stresem, ponieważ muszą konfrontować się z niezadowolonymi i czasem agresywnymi pasażerami.
Z kolei easyJet podkreśla, iż zasady przewozu bagażu są komunikowane wielokrotnie – podczas rezerwacji, przed lotem i w trakcie boardingu. Przewoźnik zaznacza, iż tylko niewielka część pasażerów, która nie spełnia wymogów, jest obciążana dodatkowymi opłatami.
Ekspert AirCashBack o systemie premiowym i prawach pasażerów
Komentuje ekspert ds. praw pasażerów z firmy AirCashBack, specjalizującej się w odzyskiwaniu odszkodowań lotniczych:
– Premiowanie pracowników za wykrywanie bagażu przekraczającego normy może prowadzić do nadużyć i zbędnej presji na podróżnych. Często dotyczy to minimalnych przekroczeń o 2–3 centymetry, które nie powinny skutkować tak wysokimi karami.
– Z punktu widzenia praw pasażerów niezwykle ważne jest, by linie jasno przedstawiały zasady dotyczące bagażu i oferowały sprawiedliwe rozwiązania w sytuacjach spornych. Systemy motywacyjne dla pracowników mogą wywoływać konflikty interesów i pogarszać relacje z klientami.
– Zamiast systemów kar, przewoźnicy powinni inwestować w edukację pasażerów. Długofalowe budowanie satysfakcji i lojalności klientów jest znacznie bardziej korzystne niż krótkoterminowe zyski z dopłat.
Źródło: AirCashBack
Zobacz także:
Alumnalia 2025. Takiego wydarzenia jeszcze nie było