ECOMARINAS: z Rewy do Jastarni śladem polskich marin
Żeglarstwo jest z reguły postrzegane jako „zielone”, bo wiatr jest darmowy i czysty. Rzeczywistość jest bardziej złożona.
Żeglarstwo nie jest „z definicji” neutralne. Wybory żeglarzy i standard mariny decydują, czy wpływ będzie minimalny, czy znaczący.
Latem rośnie liczba osób na łodziach i częstość użycia wody/toalet. Zrzuty w marinach i blisko brzegu zwiększają stężenia lokalne biogenów i mikrozanieczyszczeń. W
praktyce uzasadnia to prostą zasadę: „zero zrzutów” i obowiązkowy odbiór w marinie.
Ponadto coraz większa część rekreacji odbywa się na silnikach, a nie pod żaglami. W Polsce motorówki stanowią ok. 80% wszystkich zarejestrowanych jednostek rekreacyjnych.
W Bałtyku aktywność jachtów i łodzi motorowych jest silnie sezonowa – sezon żeglarski trwa od kwietnia do października (okres bez lodu), a szczyt aktywności przypada na lipiec.
W tym miesiącu emisje zanieczyszczeń z łodzi rekreacyjnych przewyższają emisje z floty komercyjnej choćby o ~140%.
W ramach wizyty studyjnej projektu ECOMARINAS w dwa dni odwiedziliśmy Rewę, Gdynię, Puck i Jastarnię – sprawdzając, jaką infrastrukturę oferują mariny aby umożliwić żeglarzom realnie dbanie o Bałtyk.
Projekt ECOMARINAS to wspólna inicjatywa ośmiu organizacji partnerskich z Polski, Litwy, Szwecji i Niemiec realizowana w ramach Programu Interreg Południowy Bałtyk 2021-2027. W odpowiedzi na postępujące skutki zmian klimatycznych oraz rozpoznając presję środowiskową wywieraną przez żeglugę rekreacyjną, projekt koncentruje się na podnoszeniu świadomości ekologicznej oraz zapewnieniu operatorom marin wiedzy i narzędzi niezbędnych do minimalizowania szkód ekologicznych. Projekt trwa od lipca 2024 r. do czerwca 2027 r. i jest prowadzony przez @gdanskiosrodeksportu
Zapisz post, podaj dalej i bądź #ekoNaKei
#ECOMARINAS #Interreg #BalticSea #CzysteMariny #FundacjaMARE #Rewa #Gdynia #Puck #Jastarnia #SailingGreen #Bałtyk
Żródło materiału: Fundacja MARE