Sześć elektrycznych solarisów wozi już pasażerów. Pod koniec maja przeszły trzydniowe testy, z których przewoźnik nie kryje zadowolenia. - Po testach sprawdziliśmy, iż nowe autobusy elektryczne generują mniejsze koszty eksploatacyjne ze zużycia energii niż diesel, o jedną trzecia. Nie wzrośnie więc dla spółki koszt utrzymania takiego auta, natomiast komfort jazdy jest nieporównywalny – mówi Krzysztof Trochimiuk, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Białej Podlaskiej. - Autobus jest nowoczesny, według norm UE, jest wyposażony we wszystkie wymagane elementy, łącznie z pełnym monitoringiem, kasownikami, które mają funkcjonalność zakupu biletu dzięki karty bankomatowej. To autobus światowej klasy. Biała Podlaska złożyła zamówienie w firmie Solaris na 12 elektrycznych autobusów. W ubiegłym roku miasto Biała Podlaska pozyskało 55 mln zł z funduszy unijnych na projekt „Rozwój zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Biała Podlaska”. Flagowa inwestycja w ramach projektu to zakup elektrycznych autobusów ze stacjami ładowania i fotowoltaiką na budynkach MZK.Pod koniec kwietnia sześć pierwszych autobusów elektrycznych pojawiło się w bazie MZK. - Byliśmy pierwszym w województwie lubelskim i piątym w kraju miastem, które sięgnęło po fundusze europejskie dla Polski wschodniej i uzyskaliśmy dofinansowanie w wysokości 55 mln zł na projekt wart w całości ponad 80 mln zł. Jego głównym elementem jeSt zakup 12 autobusów elektrycznych polskiej firmy Solaris, do nich 7 stacji ładowania. Sześć z nich znajduje się na bazie MZK przy ul. Brzegowej, a jedna na pętli przy ul. Terebelskiej. Każda z ładowarek jest dwustanowiskowa, a do tego mamy jedną ładowarkę mobilną, co znacznie ułatwi funkcjonalność całego systemu – mówi prezydent miasta Michał Litwiniuk. - Do tego dochodzi fotowoltaika na budynkach naszej spółki komunikacyjnej wraz z magazynem energii. Łącznie zadanie to warte jest 43 mln zł. Przed wyruszeniem autobusów na ulice miasta, w ramach linii autobusowych, przez trzy dni trwały ich testy. W tym czasie mieszkańcy korzystali z przejazdów za darmo, a miasto i MZK sprawdzały możliwości wozów. - Po testach już wiemy, iż autobusy są uszyte na miarę. Ich zdeklarowany zasięg 300 km na jednym ładowaniu został zweryfikowany. Tyle bowiem ma najdłuższy przebieg dzienny miejskiego autobusu linii E. Po przejechaniu tego dystansu, w tych przyznajmy korzystnych warunkach pogodowych, pozostało jeszcze 37 proc. naładowania. To wskazuje, iż na choćby w okresie zimowym może się okazać, iż taka bateria nie będzie wymagała doładowywania w trakcie dnia. Tak czy inaczej, jesteśmy przygotowani na obydwu krańcach naszych pętli – relacjonuje prezydent Litwiniuk i dodaje: - Przenosimy komunikację miejską w nową erę. Na dobre zadamawiamy się z naszym miejskim transportem w XXI wieku. CZYTAJ TEŻ:Radzyński szpital bazą dydaktyczą medyków z KULZarysował auto, bo ktoś zajął jego miejsce parkingoweStało się! Rusza budowa Centrum Opiekuńczo-Mieszkalnego w Nowych LitewnikachGmina Rossosz wygrała 200 tys. zł. Do dziś nie dostała poprzedniej nagrody