Emerytura po śmierci: Kiedy możesz zatrzymać świadczenie?

bstok.pl 9 godzin temu
Zdjęcie: Emerytura po śmierci: Kiedy możesz zatrzymać świadczenie?


W Białymstoku, dnia 9 maja 2025 roku, pojawiły się ważne informacje dotyczące procedur związanych z emeryturami i rentami po śmierci ich odbiorców. Lokalna rzeczniczka prasowa ZUS, Katarzyna Krupicka, wyjaśnia, jakie kroki należy podjąć w przypadku, gdy świadczenie zostanie wypłacone po śmierci beneficjenta.

Co dzieje się z emeryturą lub rentą po śmierci?

Po śmierci osoby pobierającej emeryturę lub rentę, ZUS automatycznie wstrzymuje dalsze wypłaty świadczeń. Warto jednak zwrócić uwagę, iż jeżeli emerytura lub renta zostały wypłacone w miesiącu, w którym zmarła osoba, w niektórych przypadkach rodzina może zatrzymać te środki. Katarzyna Krupicka podkreśla, iż „świadczenie dostarczone przez listonosza przed śmiercią emeryta lub rencisty można zatrzymać, o ile zmarły miał do niego prawo”.

Przykłady praktyczne

  • Jeśli listonosz dostarczył emeryturę 10 marca, a senior zmarł 15 marca, rodzina może zatrzymać te pieniądze, gdyż były one wypłacone za życia świadczeniobiorcy.
  • W przypadku, gdy emerytura wpłynęła na konto po śmierci beneficjenta, ZUS zażąda zwrotu środków.

Kiedy należy zwrócić emeryturę lub rentę?

Świadczenie za miesiąc śmierci przysługuje zawsze, choćby jeżeli osoba zmarła pierwszego dnia tego miesiąca. Natomiast za kolejne miesiące świadczenia już nie przysługują i powinny być zwrócone ZUS, choćby jeżeli wpłynęły na konto wcześniej z powodu weekendu czy święta.

Procedura ubiegania się o niezrealizowane świadczenia

Jeśli zmarła osoba miała prawo do świadczenia, które nie zostało wypłacone przed śmiercią, rodzina może złożyć specjalny wniosek o jego wypłatę. Wniosek, znany jako formularz ENS, należy złożyć do ZUS-u w ciągu 12 miesięcy od daty śmierci.

Przykłady:

  • Jeśli emeryt zmarł 10 kwietnia, a ZUS nie zdążył jeszcze przekazać emerytury za ten miesiąc, rodzina ma prawo złożyć wniosek o jej wypłatę.
  • W sytuacji, gdy osoba zmarła przed otrzymaniem decyzji o przyznaniu emerytury, rodzina również może ubiegać się o niezrealizowane świadczenie.

Kto ma prawo do złożenia wniosku?

Prawo do niezrealizowanego świadczenia przysługuje w pierwszej kolejności współmałżonkom i dzieciom zmarłego, którzy prowadzili z nim wspólne gospodarstwo domowe. W dalszej kolejności uprawnieni są inni członkowie rodziny, którzy mogą ubiegać się o rentę rodzinną lub osoby, na których utrzymaniu pozostawał zmarły.

Jakie dokumenty są potrzebne?

  • Odpis aktu zgonu,
  • Odpis aktu małżeństwa – w przypadku, gdy wniosek składa współmałżonek,
  • Odpis aktu urodzenia – jeżeli wniosek składa dziecko,
  • Dokumenty potwierdzające prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego lub utrzymywanie zmarłego.

Katarzyna Krupicka, odpowiadając za komunikację w ZUS w województwie podlaskim, podkreśla, iż zrozumienie tych zasad pomoże uniknąć potencjalnych nieporozumień i przyspieszy procesy administracyjne związane ze śmiercią bliskiej osoby.

Idź do oryginalnego materiału