Estakada wyższa od Bazyliki Mariackiej. Nacisk, jak 50 słoni! Trwa budowa rekordowego „kolosa” na podkarpackim odcinku S19

4 miesięcy temu
Na budowie estakady ES-26 przeprowadzono próbne obciążenie pali posadowienia próbnego podpór. (Fot. GDDKiA)

Przy budowie estakady, która powstaje na odcinku S19 między Babica, a Jawornikiem inwestor dokonał już próbnych, rekordowych obciążeń pali posadowienia podpór. Obiekt jest najdłuższym na tym fragmencie ekspresówki i najwyższym spośród w tej chwili budowanych w Polsce.

Na budowie estakady ES-26 przeprowadzono próbne obciążenie pali posadowienia próbnego podpór. Sprawdzenie nosnosci wykonano metodą belki odwróconej. Pal testowy poddawany jest obciążeniu, którego wartość zwiększana jest do osiągnięcia jego nośności obliczeniowej. Następnie siła nacisku jest stopniowo odpuszczana do zera po czym ponownie obciążana do wyższej wartości. Przemieszczenia rejestrowane są podczas każdego cyklu zmiany obciążenia.

Taki nacisk, jak 50 słoni

Na jednym z pali estakady wykonano próbne obciążenie dla maksymalnej siły wynoszącej 150 proc. siły o wartości 29600 kN czyli około 296 ton, co obrazowo odpowiada naciskowi około 50 słoni lub trzech płetwali błękitnych. Do wywołania takiego nacisku na pal, użyto hydrauliki siłowej, składającej się z siłowników i pomp hydraulicznych.

Dla tak dużej siły, jak się okazało po raz pierwszy tak dużej w Polsce, konieczne było także zaprojektowanie i wykonanie specjalnej konstrukcji stalowej. Do jej budowy użyto między innymi 2 sztuk belek stalowych o wysokości 20 metrów. Do pomiarów użyto mierników indukcyjnych o dokładności 0,01 mm. Są to jak dotąd, największe w Polsce zaplanowane siły dla tego typu obciążeń pali.

Przeprowadzone pomiary dały pozytywny wynik co potwierdziło zarówno poprawność założeń projektowych, jak i jakość wykonania. Równie duże obciążenie, tylko na mniejszą siłę, zaplanowano na podporach sąsiednich: 278 ton na podporze P5 oraz 281 ton na podporze P3.

Wykonanie tego obiektu będzie wymagało wybudowania ponad 60 tys. m sześć. mieszanek betonowych różnych klas oraz 16 tys. ton stali, zarówno konstrukcyjnej, jak i sprężającej. (Fot. GDDKiA)

Estakada wyższa niż Bazylika Mariacka!

Estakada ES-26 usytuowana jest pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa. Ośmioprzęsłowa konstrukcja o długości całkowitej 1082 m i szerokości 29 m łagodnie wpisuje się w otaczający teren. Jednak to nie długość czy szerokość są parametrami, które wyróżniają ten obiekt najbardziej. Takim parametrem jest wysokość całej konstrukcji w jednej osi, która przekracza 80 m.

Można ją porównać do wyższej wieży Bazyliki Mariackiej w Krakowie. Co więcej, warto wspomnieć o wysokości konstrukcyjnej ustroju nośnego, która maksymalnie wynosi 12,5 m. Łatwo sobie wyobrazić zatem, iż mógłby się tam zmieścić dom jednorodzinny lub cztery słonie jeden na drugim.

80-metrowa estakada ma być wyższa m.in. od Kościoła Mariackiego w Krakowie. Dla zobrazowania jej wysokości, można też przyjąć, iż będzie ona wyższa od 25-piętrowego wieżowca (Fot. GDDKiA)

Projektowanie tak spektakularnej konstrukcji w niełatwym terenie stanowiło wyzwanie pod względem posadowienia. Aby wygrać tę nierówną walkę z geologią, projektant w najbardziej niekorzystnych warunkach przewiduje konieczność wykonania pali o średnicy 1,5 m i długości 42 m. Wykonanie tego obiektu będzie wymagało wybudowania ponad 60 tys. m sześć. mieszanek betonowych różnych klas oraz 16 tys. ton stali, zarówno konstrukcyjnej, jak i sprężającej.

S19 Babica-Jawornik

W ramach tej inwestycji powstanie 11,6 km drogi ekspresowej, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny). Wybudowany zostanie również węzeł Żarnowa- Strzyżów, zlokalizowany w rejonie Strzyżowa, na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowanych zostanie osiem estakad, pięć wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt.

Wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, a wartość umowy na wykonanie ponad 11-kilometrowego odcinka S19 Babica-Jawornik to 1 mld 253 mln zł.

Estakada ES-26 usytuowana jest pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa. Ośmioprzęsłowa konstrukcja o długości całkowitej 1082 m i szerokości 29 m łagodnie wpisuje się w otaczający teren. (Fot. GDDKiA)
Idź do oryginalnego materiału