Kiedy mieszkańcy odzyskają zlikwidowane kursy? Władze powiatu odpowiadają wójtowi

29/03/2024 10:40

Ciąg dalszy sprawy petycji mieszkańców Filipówki, Brzuskowoli i Gościewicza, którzy domagają się powrotu zlikwidowanych kursów w gminie Borowie. Władze powiatu odpowiadają wójtowi

O petycji 80 mieszkańców wsi Filipówka, Brzuskowola i Gościewicz (gm. Borowie) w sprawie zmiany warunków transportu publicznego pisaliśmy w poprzednim wydaniu "Twojego Głosu" i w portalu eGarwolin (Mieszkańcy żądają powrotu kursów>>>)

Mieszkańcy domagają się powrotu zlikwidowanych kursów. Wójt Wiesław Gąska w pisemnej odpowiedzi wyjaśniał, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, to samorząd powiatowy odpowiada za transport publiczny łączący siedzibę miasta powiatowego z poszczególnymi gminami. Samorząd gminy zaś odpowiada za zorganizowanie transportu na własnym terenie. Gmina Borowie od 1 stycznia wprowadziła na swoim terenie pięć linii autobusowych, zabezpieczając w ten sposób wewnętrzny transport publiczny. Włodarz stwierdził, że to samorząd powiatowy w niedostateczny sposób zorganizował transport. Zwrócił się do zarządu powiatu o uruchomienie dodatkowych linii autobusowych, za które chce zapłacić i podjął czynności zmierzające do przystąpienia do związku międzygminnego. W rozmowie z nami stwierdził, że ruch jest po stronie powiatu.

Teraz w tej sprawie głos zabierają przedstawiciele powiatu. Starosta Mirosław Walicki uściśla informacje podane przez wójta. Wyjaśnia, że obowiązkiem samorządu powiatowego jest zapewnienie transportu z siedziby miasta powiatowego do siedziby gminy. Natomiast organizacja transportu zbiorowego na terenie gminy, czyli transport z poszczególnych miejscowości, leży w kompetencjach wójta i gminy.

- Żeby usprawnić i skoordynować transport publiczny, czyli połączyć obowiązki powiatu z obowiązkami gmin, jako powiat wystąpiliśmy z inicjatywą utworzenia związku powiatowo-gminnego "Garwolińskie Przewozy Gminno - Powiatowe", który umożliwiłby na terenie całego powiatu transport uwzględniający potrzeby mieszkańców poszczególnych gmin - tłumaczy M. Walicki. Władze powiatu wystąpiły w tej sprawie do wszystkich gmin, odbyło się szereg spotkań. Część z gmin zdecydowała się przystąpić do związku. - W przypadku gminy Borowie otrzymaliśmy odmowę przystąpienia do związku - podkreśla starosta. Pismo z odmową przystąpienia przesłał w lipcu 2023 roku wójt Wiesław Gąska. Starosta zaznacza, że podstawowym problemem, z którego wynika brak kursów na terenie gminy Borowie jest to, że gmina odmówiła przystąpienia do związku.

"Ubolewaliśmy nad tym"

Rada powiatu przyjęła plan transportowy, według którego powiat miał realizować transport do siedziby gminy Borowie. Oprócz kursów komercyjnych, PKS realizuje siedem kursów dziennie na trasie Garwolin - Borowie w ramach przewozów dofinansowanych z Rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

- To jest obowiązek powiatu i my z tego obowiązku wywiązaliśmy się. Ubolewaliśmy nad tym, że wójt gminy Borowie nie zdecydował się przystąpić do związku. My jednak zdecydowaliśmy się na uruchomienie dodatkowych linii także na terenie gminy Borowie, chociaż nie był to nasz obowiązek. Złożyliśmy wniosek, otrzymaliśmy dofinansowanie i realizujemy ten transport, chociaż jest on obowiązkiem wójta - zaznacza M. Walicki.

Marcin Jaroń, dyrektor biura związku dodaje, że wśród linii autobusowych, które powiat zdecydował się realizować, choć nie musi, i pozyskał na nie dofinansowanie, są linie chociażby do Filipówki, Brzuskowoli, Gościewicza. 

Wicestarosta Marek Ziędalski dodaje, że niezrozumiały był upór wójta. Uważa, że za pieniądze, które gmina wkłada w ramach swoich przewozów, miałaby - w przypadku członkostwa w związku - kompleksowo rozwiązaną sprawę połączenia linii gminnych z powiatowymi. - Gminy, które przystąpiły do związku od 1 stycznia, nie mają problemów z transportem - uważa wicestarosta.

Nasi rozmówcy zauważają, że bardzo szybko wyszedł błąd po stronie gminy, ponieważ już w styczniu mieszkańcy zaczęli zgłaszać uwagi co do brakujących linii.

Będą nowe kursy

W marcu gmina Borowie zdecydowała się przystąpić do związku. Również w marcu związek złożył kolejny wniosek o dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Przewozów Autobusowych. Są w nim zawarte dotychczasowe linie komercyjne realizowane przez PKS na trasie Garwolin - Borowie.

- Oprócz tego, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców i w związku ze złożonym przez gminę wnioskiem o przystąpienie do związku, we wniosku o dofinansowanie zawarliśmy dodatkowe kursy między godziną 8:00 a 12:00. Będzie też kurs realizowany w godzinach wieczornych - mówi dyrektor Jaroń.

Teraz związek czeka na rozpatrzenie wniosku. Powiat musi otrzymać dofinansowanie z rządowego funduszu, a gmina musi zostać formalnie przyjęta do związku, a co za tym idzie, opłacać składki członkowskie.

Nowe kursy mają być uruchomione w najbliższym czasie.

- W wypowiedziach pana wójta było trochę pomieszania faktów. Pan wójt mówił pod siebie, a my robiliśmy wszystko, żeby we własnym zakresie obowiązków ten transport mieszkańcom zapewnić. Natomiast to, że wójt nie zdążył zrealizować tego transportu, bo nie przystąpił do związku i chciał go realizować we własnym zakresie, ale widocznie nie dostatecznie, bo mieszkańcy narzekali, to pretensje należy kierować do wójta. Jeśli przystąpi do związku, to wspólnie będziemy ustalać zakres transportu - podsumowuje starosta Walicki.

 

JS

Reklama

Komentarze opinie

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze Internautów do artykułu: Kiedy mieszkańcy odzyskają zlikwidowane kursy? Władze powiatu odpowiadają wójtowi. Jeżeli uważasz, że komentarz powinien zostać usunięty, zgłoś go za pomocą linku "zgłoś".

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Ostatnie video - filmy na eGarwolin.pl




Reklama
Reklama
Reklama