Festiwal mocno wychodzi w przestrzeń miejską, nawiązując do swoich korzeni. Już samo otwarcie będzie spektakularne: 20 czerwca o godz. 15:00 akrobatka Tatiana Mosio Bongonga przejdzie po 200-metrowej linie rozwieszonej nad Placem Wolności, 15 metrów nad ziemią. Widowisko symbolizujące równowagę i siłę wspólnoty zostanie oprawione muzyką na żywo, a w jego realizację mogą włączyć się sami poznaniacy – w roli „utrzymujących linę”, tworząc dosłowną i metaforyczną sieć wsparcia.
– „To piękne otwarcie, które doskonale oddaje nowego ducha Malty — kobiecą energię, odwagę i wspólnotowość” – mówiła Kołacz.
W programie nie zabraknie wydarzeń muzycznych z udziałem światowych artystów. Po raz pierwszy w Polsce wystąpią The Teskey Brothers, znani fanom Bruce’a Springsteena. Wystąpi też Lemperatrice — klasyka francuskiego popu — oraz uwielbiany przez widzów The Think.
Prawdziwą sensacją będzie jednak jedyny w Europie w tym roku pokaz spektaklu „Embodying Pasolini” z udziałem Tildy Swinton. Wydarzeniu towarzyszyć będzie przegląd filmów z kostiumami użytymi w spektaklu, organizowany przez Kino Pałacowe już od 16 czerwca.
Na bardziej zmysłowe i rytualne doświadczenia publiczność zaprosi hiszpański zespół El Conde de Torrefiel w spektaklu „Ultra Fiction Numero Uno” nad Jeziorem Maltańskim. Widzowie staną się uczestnikami opowieści prowadzonej z poziomu tekstu, zapachu i krajobrazu, w której zagrają… m.in. owce i samochód.
Z kolei 23 czerwca Malta uczci noc świętojańską rytualnym ogniskiem nad Wartą. Wydarzenie, inspirowane przesileniem letnim, będzie miało charakter medytacyjny i muzyczny — i jak zapowiadają organizatorzy — „wiedźmiński”.
Nowością programową są dwa cykle: „Głosy kobiet” — kuratorowane przez Michała Nogasia spotkania z pisarkami takimi jak Joanna Bator, Claudia Durastanti czy autorki literatury osobistej — oraz „Kino kobiet”, organizowane wspólnie z firmą Vox.
Projekcje filmów autorstwa reżyserek (m.in. Agnieszki Holland, Agnieszki Smoczyńskiej, Kingi Dębskiej) odbywać się będą w plenerze, w przestrzeni Pasażu Kultury. Seansom towarzyszyć będą wieczorne rozmowy z twórczyniami i psycholożkami, moderowane przez Annę Serdiukow.
Zwieńczeniem festiwalu będą dwie premiery zainspirowane twórczością Agnieszki Holland, która została tegoroczną gościnią honorową. Pierwsza z nich to opera „Głos potwora” Alka Nowaka, inspirowana filmem „Europa, Europa” i opowiadająca o tożsamości, wojnie i przetrwaniu w kontekście mitologicznym. Druga to spektakl „Kobieta samotna” w reżyserii Anny Smolar, podejmujący temat nierówności, alimentów i samotnego macierzyństwa.
Nie byłoby Malty bez Silent Disco. W tym roku tradycyjnie odbędzie się ono zarówno na otwarcie, jak i zamknięcie festiwalu. Zagrają m.in. Michał Nogaś, Agnieszka Obszańska i Agnieszka Szydłowska, a w finale — kolektyw Beatles Sweet.
Festiwal Malta 2024 potrwa od 20 do 28 czerwca. To święto sztuki i wspólnoty, w którym każdy może znaleźć coś dla siebie — niezależnie od wieku, wrażliwości czy codziennych doświadczeń. Jak mówi Agata Kołacz:
„Chcemy, żeby festiwal był miejscem, które daje narzędzia do rozumienia siebie nawzajem i tworzenia wspólnego świata — z odwagą, równowagą i czułością.”
