Festiwalowy potencjał Kielc

2tk.pl 1 miesiąc temu

Czy mega koncerty i festiwale mają wpływ na lokalną gospodarkę i wpływają pozytywnie na wizerunek miast i regionów? Zdecydowanie tak. Warto budować projekty, których oddziaływanie będzie mieć zasięg ogólnopolski.

Nowy dyrektor Wydziału Promocji, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta w Kielcach.
Fot. kielce.eu

Turystyka zmienia się wraz z rozwojem cywilizacyjnym, w tym szczególnie z rozwojem komunikacji. Dziś dla fanów zespołów muzycznych i artystów solowych nie istnieją granice administracyjne, finansowe i transportowe. Ponadto, dzięki rozwojowi sprzedaży on-line, zakup biletów na koncert czy rezerwacja noclegów, także są już niczym nieograniczone.

Turystyka festiwalowa to jedna z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi turystyki. Okazuje sioę bowiem, iż obok wydarzeń sportowych, które magnetyzują kibiców na całym świecie, podążanie za ulubionymi artystami staje się sposobem na życie, a zaplanowanie obecności na ciekawym festiwalu ważnym punktem rocznego kalendarza. Czy rzeczywiście mega koncerty i festiwale mają wpływ na lokalną gospodarkę i wpływają pozytywnie na wizerunek miast i regionów?

Ostatnie koncerty Taylor Swift na warszawskim Stadionie Narodowym przynoszą odpowiedź na toczące niektórych wątpliwości, co do wpływu takich wydarzeń na lokalny biznes. Zjawisko Swiftonomics zdecydowanie miało wpływ na stołeczną turystykę. Według specjalistów podczas dni koncertowych i jeden dzień po wydarzeniu ruch w sektorze gastronomicznym i hotelarskim wzrósł aż o 18,41 proc. Przedstawiciele Warszawskiej Izby Gospodarczej szacują także, iż przy założeniu obecności 25 proc. fanów spoza miasta i kraju, wydatki osób przyjezdnych mogły wynieść około 45 milionów euro. Koncerty w Warszawie obejrzało ponad 240 tysięcy osób. Ich obecność to także inwestycja w przyszłość. Być może kiedyś powrócą do miasta i Polski. Nie na koncert, ale już jako turyści chcący zwiedzić atrakcyjne miejsca.

Innym interesujący przykładem wpływu wydarzenia kulturalnego na gospodarkę jest jedno z największych wydarzeń muzycznych w Polsce – Open’er Festival. Okazuje się, iż festiwal przyciąga nie tylko fanów muzyki i gwiazdy estrady, ale także zwiększa zapotrzebowanie na zakwaterowanie w Gdyni i okolicach, co wpływa na wzrost cen wynajmu. Eksperci wyliczyli, iż właściciel mieszkania wynajmujący kawalerkę przez cztery dni Open’era zarabia równowartość czteromiesięcznego czynszu. Warto też wiedzieć, iż wydarzenie znalazło się wśród 35 najlepszych festiwali muzycznych w Europie. Na przestrzeni dwudziestu lat teren festiwalu powiększył się z 3 do 75 hektarów, publiczność urosła z kilku do blisko 140 tysięcy osób.

W naszym regionie nie brakuje wydarzeń muzycznych, choć ich wielkość i charakter mają ograniczony wpływ na lokalny biznes. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Krystyny Jamroz, Międzynarodowy Festiwal Kultury Młodzieży Szkolnej czy Festiwal im. Miry Kubasińskiej to dobre przykłady takich przedsięwzięć.

Jednak warto budować także projekty, których oddziaływanie będzie mieć zasięg ponadregionalny, ogólnopolski. W ostatnich latach do najważniejszych telewizyjnych wydarzeń muzycznych dołączył kielecki festiwal Magiczne Zakończenie Wakacji. Dziś obok Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, TOP OF THE TOP Sopot Festival czy Sopot TOPtrendy obraz z Kielc gromadzi największą publiczność przed telewizorami. Od kilku tygodni w tzw. prime time w Telewizji Polsat pojawiają się zapowiedzi festiwalu jednocześnie zapraszające do Kielc.

Warto więc wykorzystać ten czas na ogólnopolską promocję miasta i jego oferty turystycznej. Na coraz bardziej konkurencyjnym i wymagającym rynku koniecznością wydaje się połączenie promocji wydarzenia i Kielc. Mając przed telewizorami miliony widzów nie musimy angażować ogromnych dodatkowych środków finansowych.

Festiwalowa cross promocja jest zatem potencjałem, który trzeba wykorzystać do komunikacji marketingowej Kielc.

Autor: Jacek Kowalczyk

Nowy dyrektor Wydziału Promocji, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta w Kielcach. Były wieloletni dyrektor od kultury, turystyki i promocji Świętokrzyskiego Urzędu Marszałkowskiego. To także były prezes Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego. w tej chwili szef Miejskiego Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim. Pracę w Kielcach rozpocznie na początku września.

Zobacz felietony nowego dyrektora publikowane na łamach „2 tygodnika kieleckiego”:

Wielofunkcyjny obiekt w Kielcach pilnie potrzebny

Co zniechęca biznes do PPP?

Potrzeba szybkich działań

Polityka kulturalna i brak kultury

Zobacz także:

Spojrzenia

Idź do oryginalnego materiału