Górnośląskie Centrum Medyczne (GCM) podtrzymuje swoje stanowisko i zapewnia, iż zmiany w funkcjonowaniu Szpitala Miejskiego w Piekarach Śląskich ograniczą się jedynie do przeniesienia Oddziału Geriatrii oraz Oddziału Pulmonologii, co było wcześniej omawiane podczas sesji Rady Miasta. Jednocześnie deklaruje zachowanie pozostałych oddziałów szpitalnych. W praktyce oznacza to niewielkie odstępstwa od pierwotnych zapisów przedstawionych w umowach przez Urząd Miasta.
W przygotowanych umowach wprowadziliśmy dwie zasadnicze zmiany: usunięto zobowiązanie dotyczące utrzymania Oddziału Geriatrii (utrzymania Oddziału Pulmonologii umowa nie przewidywała). Jednocześnie ze względu na stanowisko GCM – skróciliśmy okres dzierżawy, w którym pozostałe oddziały szpitalne muszą funkcjonować w niezmienionej formie, z 20 do 10 lat. I to jest ten minimalny okres czasu, w jakim oczekujemy gwarancji funkcjonowania dzisiejszych oddziałów szpitalnych.
Dzierżawa – projekt uchwały 12.03.2025r.
Dzierżawa – projekt umowy 12.03.2025r.
Darowizna – projekt uchwały 12.03.2025r.
Darowizna – projekt umowy 12.03.2025r.
Niepokojąca forma korespondencji z GCM
Zaniepokojenie budzi coraz bardziej opryskliwy i roszczeniowy ton prowadzonej przez GCM korespondencji. Przesyłane pisma skupiają się z jednej strony na ogólnikach i zapewnieniach, bez propozycji konkretnych zmian w dokumentach, a z drugiej strony na pretensjach do miasta za reprezentowanie interesów mieszkańców, szpitala i miasta. GCM do tej pory nie odniosło się do dokumentów i nie przedstawiło ani jednej konkretnej zmiany w zapisach umów.
Zastanawia fakt, iż podczas sesji Rady Miasta dyrektor GCM twierdziła, iż nie zna powodów niepowodzenia rozmów prowadzonych przez GCM w Mikołowie. Tymczasem analiza korespondencji pomiędzy GCM a władzami Mikołowa pokazuje, iż sytuacja była tam bardzo podobna do tej, z którą mamy do czynienia w Piekarach Śląskich.
W dokumentach skierowanych do Mikołowa GCM zarzucało radnym, iż “wypaczyli istotę przedsięwzięcia”, oceniało ich stanowisko jako “daleko przedwczesne i pozbawione uzasadnienia merytorycznego”, a atmosferę rozmów określano jako “nacechowaną emocjonalnie”. Ponadto, podobnie jak w przypadku Piekar Śląskich, GCM domagało się upublicznienia korespondencji i swoich pretensji aby w ten sposób wywierać presję na włodarzach.
Problemem w Mikołowie była konkretna obawa o likwidację Oddziału Ginekologiczno-Położniczego w placówce po przejęciu jej przez GCM. Z medialnych doniesień wynika, iż GCM stawiało “trudne warunki”, co ostatecznie doprowadziło do fiaska negocjacji. Dziwi więc fakt, iż Pani Dyrektor GCM nie wspomniała o tym podczas sesji Rady Miasta Piekar Śląskich (chociaż padło o to konkretne pytanie), zwłaszcza iż historia najwyraźniej się powtarza. Obawiam się, iż obecne rozmowy w Piekarach Śląskich zakończą się w podobny sposób jak w Mikołowie.
Gra z pozycji siły
Górnośląskie Centrum Medyczne zostało zaangażowane w rozmowy z Piekarami Śląskimi po zakończeniu negocjacji z Marszałkiem Województwa Śląskiego. Co ważne, dyrektor GCM była świadoma warunków wypracowanych w toku tych rozmów i deklarowała gotowość do ich zaakceptowania.
Jednak po przygotowaniu kompletu dokumentów przez miasto (takich jak dla Marszałka), pojawiły się niespodziewane informacje o konieczności restrukturyzacji, likwidacji i alokacji oddziałów oraz usług medycznych. Co istotne, GCM nie podało żadnych szczegółów dotyczących planowanych zmian ani nie zaproponowało konkretnych zapisów do umów.
Można odnieść wrażenie, iż GCM oczekuje przejęcia majątku wartego około 80 milionów złotych, nie oferując w zamian żadnych realnych gwarancji dotyczących przyszłości oddziałów szpitalnych. Pani Dyrektor GCM wyraża niezadowolenie z faktu, iż miasto ma swoje oczekiwania i stoi na straży interesów mieszkańców oraz personelu szpitala, oczekując gwarancji świadczenia w Piekarach Śląskich konkretnych usług medycznych.
Jednocześnie personel Piekarskiego Centrum Medycznego wypowiedział się przeciwko konsolidacji z GCM na przedstawionych warunkach. Petycja w tej sprawie trafiła pod obrady Rady Miasta i została uznana przez radnych za zasadną!
Petycja z dnia 18 lutego 2025 r. w sprawie treści oferty złożonej przez Górnośląskie Centrum Medyczne im. prof. Leszka Gieca Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach-3
Uchwała Rady Miasta w sprawie uznania petycji za zasadną
Wydaje się, iż GCM występuje z pozycji siły – tak jakby nie było alternatyw dla takiego rozwiązania. Tymczasem miasto od lat utrzymuje szpital samodzielnie i brak konsolidacji Szpitala Miejskiego z GCM nie wpłynie na jego funkcjonowanie. Jednocześnie szukamy innych podmiotów, z którymi moglibyśmy nawiązać współpracę opartą na partnerskich relacjach.
Na sesji Rady Miasta Prezes Małgorzata Smoleń jasno stwierdziła (za co dziękowali choćby radni opozycji), iż Szpital Miejski nie jest do likwidacji, jego sytuacja jest trudna jak wielu innych placówek w całym kraju, ale też nie najgorsza. Nie ma mowy o likwidacji Szpitala Miejskiego w Piekarach Śląskich, bez względu na wynik rozmów z GCM, negocjacji z NFZ i realizację bądź nie różnych planowanych przez szpital projektów. A tworzenie złej atmosfery przez niektórych radnych i sugerowanie upadłości szpitala jest działaniem na szkodę szpitala i mieszkańców Piekar Śląskich.
– Gdzie w tym wszystkim jest pacjent i mieszkaniec Piekar Śląskich. Panowie urządzacie sobie hucpę na zdrowiu i życiu pacjenta. To jest niemoralne?! – grzmiała na sesji RM prezes Szpitala Miejskiego.
Korespondencja trwa
Prezydent Piekar Śląskich, Sława Umińska-Kajdan, wyraziła otwartość na dalsze rozmowy. Poprosiła o szczegółowe informacje dotyczące planowanej restrukturyzacji oraz zaproponowała pracę na konkretnych dokumentach. Jednak w odpowiedzi GCM nie odniosło się do dokumentów, a jedynie w zapewnieniach ograniczyło zakres zmian do Oddziału Geriatrii i Pulmonologii, unikając precyzyjnych zapisów i formalnych gwarancji.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom GCM, wprowadzone zostały stosowne zmiany w dokumentach. Mamy nadzieję, iż od tej pory negocjacje będą opierać się na konkretnych propozycjach zapisanych w umowach, a nie jedynie na ogólnych deklaracjach i zapewnieniach bez wiążących konsekwencji prawnych.
Dokumenty
Dla transparentności procesu
poniżej zamieszczam pełną treść dotychczasowej korespondencji oraz dokumentów związanych z negocjacjami:
23.12 GCM do UM – prośba o udostępnienie struktury zobowiązań PCM
Przekazana informacja dotycząca struktury zobowiązań
Przekazanie projektów przygotowanych przez UM w wersji z zobowiązaniem do utrzymania Oddziału Geriatrii i Dzierżawą na okres 20 lat, które następnie zostały poprawione o wykreślenie obowiązku utrzymania Geriatrii i czas dzierżawy skrócono do 10 lat.
30.01 pismo GCM stawiające warunek restrukturyzacji, likwidacji i alokacji usług medycznych prowadzonych przez GCM
10.02 pismo GCM podważające stanowisko przedstawione przeze mnie na blogi
odp UM z twardym stanowiskiem Prezydent Sławy Umińskej-Kajdan oraz oczekiwanie pracy na dokumentach
12.03 kolejne pismo GCM do UM ograniczające restrukturyzację do Geriatrii i Pulmonologii, choć bez zmian w dokumentach
Odpowiedź Prezydent Sławy Umińskiej-Kajdan – i przesłane zmodyfikowane dokumenty dotyczące konsolidacji
Ostateczne wersja dokumentów na których w tej chwili pracujemy:
Dzierżawa – projekt uchwały 12.03.2025r.
Dzierżawa – projekt umowy 12.03.2025r.
Darowizna – projekt umowy 12.03.2025r.
Darowizna – projekt uchwały 12.03.2025r.
Mam nadzieję, iż kolejnym etapem będą już konkretne uwagi ze strony GCM dotyczące dokumentów i zapisów umów, a nie ogólnikowe pisma i zapewnienia. Proces konsolidacji opierać się musi przecież nie na korespondencji, ale konkretnych dokumentach: uchwałach, które musi podjąć Rada Miasta i umowach, które muszą zostać podpisane między stronami.
Prezydent Sława Umińska-Kajdan jasno określiła swoje oczekiwania wobec GCM:
“Jeżeli rzeczywiście traktują Państwo proces konsolidacji poważnie i profesjonalnie, oczekuję partnerskiego podejścia i ponownie podkreślam konieczność rozpoczęcia realnej pracy nad dokumentami. Może to obejmować propozycję zmiany konkretnych zapisów w przedstawionych przez Miasto Piekary Śląskie dokumentach lub zaprezentowanie własnych propozycji, które mogłyby zostać poddane ocenie i dalszej pracy przez biuro prawne Urzędu Miasta”