Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje ambitny rozwój sieci drogowej w Polsce na najbliższe lata.
W 2025 roku GDDKiA zamierza oddać do użytku ponad 400 km nowych dróg oraz ogłosić przetargi na co najmniej 330 km kolejnych odcinków.
Planowane inwestycje obejmują zarówno autostrady, jak i drogi ekspresowe, które są najważniejsze nie tylko dla kraju, ale także jako część transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
Sieć TEN-T w Polsce rozwijana jest etapami:
- sieć bazowa ma być ukończona do końca 2030 roku,
- sieć rozszerzona do końca 2040 roku,
- sieć kompleksowa do końca 2050 roku.
Aktualnie w Polsce funkcjonuje już 5 206 km dróg szybkiego ruchu, w tym blisko 1 885 km autostrad i niemal 3 321 km dróg ekspresowych. W realizacji znajduje się ponad 65 km autostrad oraz blisko 1 270 km dróg ekspresowych.
Do 2040 roku planowane jest zakończenie budowy rozszerzonej sieci bazowej TEN-T, obejmującej drogi we wschodniej Polsce, przy czym większość projektów zostanie ukończona wcześniej.
Obecnie realizowane są m.in.:
- S12 od Lublina do granicy z Ukrainą (częściowo ukończona lub w budowie),
- S19 od Denisk na Podlasiu do granicy z woj. mazowieckim (przetargi na odcinki w Mazowszu planowane w tym roku) oraz od granicy mazowieckiego do Lublina i od Rzeszowa do granicy ze Słowacją,
- Połączenie S61 z Białymstokiem, które obejmuje dwujezdniową drogę ekspresową na trasie Raczki–Białystok.
Ponadto realizowane są prace nad jednojezdniowymi obwodnicami na DK8 (Białobrzegi, Sztabin, Suchowola) i przygotowaniem dwujezdniowego odcinka Korycin–Knyszyn. Na trasie Ełk–Białystok w planach jest droga w układzie 2+1 z obwodnicami Moniek i Grajewa. W ramach S16 i S19 realizowany jest odcinek Knyszyn–Białystok. Rozszerzona sieć obejmuje również Wschodnią Obwodnicę Warszawy (S17).
W planach GDDKiA jest również zakończenie budowy sieci TEN-T do 2050 roku, co obejmuje m.in. kompleksową sieć drogową w Polsce o łącznej długości około 7 700 km, z czego sieć bazowa ma mieć długość około 3 900 km i ma być w dużej mierze ukończona do 2030 roku.
Obecnie ukończone są odcinki, takie jak autostrada A18 (granica z Niemcami – Krzyżowa) oraz fragmenty S8 (Piotrków Trybunalski – Warszawa i Ostrów Mazowiecka – Białystok).
Kierowcy korzystają z dużych fragmentów innych tras:
- S5 łączącej Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Nowe Marzy (przygotowywane są odcinki Wrocław–Bolków i Ostróda),
- S6 między Goleniowem a Trójmiastem (część w budowie),
- S7 z Warszawy do Krakowa i Rabki-Zdroju, z przygotowaniami do budowy drogi dwujezdniowej do granicy ze Słowacją.
W realizacji lub przygotowaniu są brakujące odcinki tras:
- S10 Szczecin – Płońsk,
- S11 Koszalin – Pyrzowice,
- S12 Piotrków Trybunalski – Lublin,
- S16 Olsztyn – Ełk,
- S17 Lublin – granica z Ukrainą,
- S19 granica z Białorusią – Białystok,
- S74 Sulejów – Nisko,
- S52 (granica z Czechami – Bielsko-Biała), z przygotowaniami do przedłużenia do Głogoczowa.
Realizacja tych planów zależy również od sytuacji geopolitycznej, na przykład zawieszenie procedur związanych z budową odcinka autostrady A2 od Dobrynia do granicy z Białorusią.
Planowane inwestycje obejmują m.in. zakończenie budowy odcinków S1 i S7 oraz rozbudowę istniejących dróg ekspresowych i autostrad, jak S2, S8, S17, S19, S22 i S61, co ma istotny wpływ na rozwój infrastruktury transportowej w Polsce.