GDDKiA w Krakowie ogłosiła przetarg na projekt i budowę nowego mostu w Mszanie Dolnej. Nowy obiekt w ciągu „krajówki” powstanie w miejscu starego, przeznaczonego do rozbiórki. Zmieni się też układ skrzyżowania ulic Kolbego i Orkana. Na oferty GDDKiA w Krakowie czeka do 3 października.
Nowy, szerszy most
Droga krajowa nr 28 biegnie dziś mostem na Mszance zbudowanym w 1957 r. Obiekt ma 68 m długości i po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Nie ma możliwości jego rozbudowy, a stan techniczny tej przeprawy też nie jest już optymalny. Ruch na tym odcinku jest znaczny. Przez most przejeżdża codziennie ponad 8 tysięcy samochodów (zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021).
Chcemy rozebrać stary most i postawić w jego miejsce zupełnie nowy, na którym będą trzy pasy ruchu. Dodatkowy, trzeci pas będzie lewoskrętem dla aut jadących z ul. Piłsudskiego na ul. Orkana. Po obu stronach mostu powstaną też chodniki.
– Na czas rozbiórki dotychczasowej przeprawy i budowy nowego obiektu przygotujemy dla kierowców rozwiązania pozwalające na przejazd między obiema częściami Mszany Dolnej. Czy będzie to objazd czy też budowa mostu tymczasowego – to pokażą przeprowadzone przez nas analizy. Inwestycja jest planowana do realizacji na lata 2027-2029 – mówi Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.
Nie tylko most
Tuż obok mostu znajduje się główne skrzyżowanie miasta, gdzie spotykają się ulice Kolbego i Orkana oraz położona po drugiej stronie Mszanki ulica Piłsudskiego. Każdego dnia ulicą Kolbego przejeżdża prawie 18 tysięcy samochodów, a drogą wojewódzką nr 968 (ul. Orkana), prowadzącą do Szczawy, Kamienicy i Zabrzeża, niemal 15 tysięcy. Natężenie ruchu w tym miejscu jest bardzo duże, dlatego też wraz z budową mostu chcemy rozbudować to skrzyżowanie.
– Naszym celem jest poprawienie na nim płynności ruchu. Nie mamy jeszcze wybranej dokładnej koncepcji modernizacji skrzyżowania. Podczas prac projektowych będziemy więc analizować różne możliwości – informuje Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.