W Gliwicach rusza ambitny projekt tworzenia nowoczesnych węzłów przesiadkowych, mających na celu zwiększenie dostępności do ekologicznego transportu miejskiego oraz zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego w centrum miasta.
W czterech lokalizacjach – przy nowej stacji kolejowej w Łabędach, estakadzie Heweliusza na Koperniku, ul. Pszczyńskiej na styku Trynku i Ligoty Zabrskiej oraz przy ul. Kozielskiej w Brzezince – powstaną przestrzenie, które ułatwią przesiadanie się między różnymi środkami transportu, a także staną się miejscem rekreacji i wypoczynku.
W Łabędach, w ciągu trzech lat, przy nowej stacji Gliwice Łabędy powstanie pierwszy z węzłów, wyposażony w zatoki autobusowe, parkingi park&ride oraz bike&ride, zapewniając 84 miejsca parkingowe, w tym także dla osób niepełnosprawnych. Węzeł obejmie także miejsca do ładowania samochodów i rowerów elektrycznych, stacje napraw jednośladów oraz zadaszone parkingi rowerowe. Wokół węzła pojawi się nowa infrastruktura pieszo-rowerowa oraz nasadzenia roślinności.
Kolejny punkt przesiadkowy powstanie przy estakadzie Heweliusza w rejonie Kopernika, gdzie przewidziano przestrzeń pełną zieleni oraz walory edukacyjne, takie jak fontanna czy astrolabium nawiązujące do postaci Mikołaja Kopernika. W tej lokalizacji miasto przewiduje miejsca postojowe dla 127 pojazdów, w tym dla osób niepełnosprawnych, a także miejsca do ładowania elektrycznych pojazdów i wózków inwalidzkich.
Trzecia lokalizacja węzła przesiadkowego obejmie przestrzeń przy ul. Pszczyńskiej, w pobliżu Politechniki Śląskiej i hali widowiskowo-sportowej PreZero Arena Gliwice. Połączenie z przystankami autobusowymi na ulicach Pszczyńskiej i Kujawskiej ułatwi podróżowanie, a mieszkańcy będą mogli korzystać z parkingu park&ride, który powstanie z zachowaniem istniejących drzew. Dodatkowo planuje się tu zadaszony parking rowerowy oraz stację wypożyczania miejskich rowerów.
Czwarty węzeł, o nieco mniejszej skali, przewidziano w Brzezince przy ul. Kozielskiej, gdzie istniejąca pętla autobusowa zostanie rozbudowana o monitorowaną zajezdnię autobusową oraz parking przesiadkowy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami.
Katarzyna Kuczyńska-Budka, Prezydent Gliwic, wyraża nadzieję, iż projekt nie tylko usprawni transport, ale również przyczyni się do poprawy jakości powietrza oraz zmniejszenia poziomu miejskiego hałasu. Inwestycje mają być dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach projektu „Mobilna Metropolia”.
Decyzje o zakwalifikowaniu do unijnego wsparcia zapadną w przyszłym roku, a sukces projektu mógłby znacząco zmienić sposób, w jaki gliwiczanie korzystają z miejskiego transportu i przestrzeni publicznych.
Info: UM Gliwice