Cukier jest wszechobecny, a smakowite pokusy powszechnie dostępne i, co gorsza, misternie opracowane w laboratorium. Szelest paczki chipsów? Starannie dobrany, by kojarzyć się ze świeżością. Trzask łamanej czekolady? Wzmacnia wrażenie jakości. Charakterystyczny dźwięk otwierania puszki? To branding zaprojektowany, by być rozpoznawalnym i przyjemnym. Każda z tych cech jest przedmiotem badań na dużych grupach konsumentów i optymalizowana dla maksymalnego efektu. Towarzyszy im jeden cel: klienci mają ich pragnąć tak bardzo, iż będą w stanie wyłączyć wewnętrzne hamulce przejadania. W efekcie otyłość i choroby z nią powiązane stają się sporym wyzwaniem. Ale trudno uciec od cukru, choćby go nie spożywając, bo stanowi tak istotny element naszej kultury i historii. To na cukrze zbudowano nowoczesny kapitalizm i handel ? również ludźmi. W najnowszym numerze ?Znaku? zastanawiamy się, jak radzić sobie z tym być może najpopularniejszym nałogiem- mówi redaktor Michał Jędrzejek w rozmowie z Katarzyną Fortuną.