W pierwszej interpelacji radna Szuryga zwróciła uwagę na zły stan nawierzchni asfaltowej drogi łączącej Krupe z Ostrowem Krupskim. Wskazała, iż droga wymaga pilnej przebudowy, a głównym problemem są zapadnięte przepusty.- „Nawierzchnia asfaltowa została wykonana kilkanaście lat temu i w chwili obecnej jej stan jest zły. Dodatkowym problemem wymagającym nakładu środków są przepusty pod drogą, które zapadły się powodując powstanie znacznych nierówności wpływających na komfort jazdy oraz bezpieczeństwo użytkowników tej drogi” - napisała w interpelacji. Dodatkowo radna podkreśliła, iż wzdłuż drogi powstaje wiele nowych domów, a mieszkańcami są zarówno osoby starsze, jak i rodziny z małymi dziećmi, co zwiększa znaczenie tej inwestycji.- „Przebudowa drogi znacząco poprawiłaby komfort życia mieszkańców obu miejscowości” - dodała. W odpowiedzi wójt Wojciech Kowalczyk poinformował, iż inwestycja wymaga przygotowania dokumentacji projektowej oraz uzyskania pozwolenia budowlanego, m.in. ze względu na obecność aż siedmiu przepustów w pasie drogowym. Wójt zaznaczył też, iż ostateczna decyzja o realizacji inwestycji będzie możliwa dopiero po opracowaniu budżetu gminy na 2026 rok i ewentualnym uzyskaniu dofinansowania zewnętrznego.- „Zadania inwestycyjne z zakresu dróg przewidziane do realizacji w 2026 r. będą kwalifikowane przy opracowaniu budżetu Gminy Krasnystaw na rok 2026. Wniosek Pani dotyczący wykonania dokumentacji technicznej dla drogi gminnej nr 109753L zostanie rozważony przy opracowywaniu projektu budżetu przez radę gminy" - wyjaśnił Kowalczyk. W drugiej interpelacji radna Szuryga zwróciła uwagę na problem drogi gruntowej prowadzącej przez Kolonię Morwy. Droga ta jest jedynym dojazdem do posesji w tym rejonie i jest utrzymywana doraźnie przez mieszkańców, którzy sami organizują kruszywo, sprzęt i transport do wyrównywania nawierzchni. Radna zwróciła się z prośbą o uwzględnienie w przyszłorocznym budżecie środków na wykonie dokumentacji technicznej, niezbędnej do wykonania nawierzchni asfaltowej. Wskazała również na trudności z przejazdem po większych opadach deszczu czy roztopach, co zwiększa ryzyko uszkodzenia pojazdów i obniża komfort życia mieszkańców.W odpowiedzi wójt Kowalczyk zwrócił uwagę na formalne ograniczenia dotyczące drogi. - „Powyższa droga zakwalifikowana jest do dróg wewnętrznych. Jej rzeczywisty przebieg nie pokrywa się ze stanem ewidencyjnym. Z uwagi na małą szerokość działki drogowej (5 m) jedynym trybem wybudowania drogi o nawierzchni asfaltowej jest tryb ZRID – ‘specustawa drogowa’ stosowana do dróg publicznych” - wyjaśnił wójt gminy. Dodał, iż aby możliwe było opracowanie dokumentacji projektowej, droga musi zostać najpierw zakwalifikowana do sieci dróg gminnych:- „W przypadku akceptacji mojej propozycji proszę o złożenie takiego wniosku celem podjęcia stosownych działań administracyjnych” - dodał Kowalczyk. Czytaj także: