Gogolin bez korków i szlabanów? Historyczna inwestycja coraz bliżej realizacji

opowiecie.info 20 godzin temu

Po latach starań i przygotowań, projekt budowy wiaduktu nad torami w centrum Gogolina przeszedł do fazy realnych działań. Inwestycja o wartości ponad 121 milionów złotych trafiła właśnie na listę podstawową programu PKP PLK dotyczącego poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Dzięki temu pojawiła się szansa na znaczne dofinansowanie i ruszenie z budową już w przyszłym roku.

Już w 2016 roku Województwo Opolskie podpisało z Gminą Gogolin pierwszą umowę dotyczącą planowanej budowy dwupoziomowego skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 409 z linią kolejową nr 136. Rok później do rozmów dołączyły PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a dziś – po niemal dekadzie starań – projekt znalazł się na liście podstawowej programu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych”. To otwiera drogę do pozyskania 32 mln zł dofinansowania na prace kolejowe. Koszt całkowity inwestycji oszacowano na ponad 121 mln zł.

– Gogolin to piękne, zadbane i rozwijające się miasto, które ma jedną wielką bolączkę – przejazd kolejowy w centrum. Ale dziś mamy na to rozwiązanie. Po latach przygotowań wreszcie udało się. Mam nadzieję, iż w przyszłym roku ruszymy z budową wiaduktu, który będzie jak obwodnica centrum Gogolina – mówi marszałek województwa opolskiego Szymon Ogłaza.

Jak dodaje, inwestycja będzie współfinansowana nie tylko ze środków kolejowych, ale także z funduszy unijnych, którymi dysponuje samorząd województwa. – Dzięki współpracy z burmistrzami Joachimem Wojtalą i Krzysztofem Reinertem centrum Gogolina za kilka lat będzie wyglądało zupełnie inaczej – zapowiada marszałek.

Również członek zarządu województwa Robert Węgrzyn nie ukrywa satysfakcji. – To projekt bardzo mocno wyczekiwany nie tylko przez mieszkańców Gogolina i powiatu krapkowickiego, ale całego regionu. Znacząco poprawi bezpieczeństwo i płynność zarówno ruchu drogowego, jak i kolejowego – bo to jeden z najintensywniej użytkowanych szlaków kolejowych w Polsce – podkreśla.

Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2026-2029. Projekt zakłada powstanie nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 409 o długości ok. 1,1 km, zaczynającego się od ul. Krapkowickiej (nieopodal parku przy urzędzie gminy), a kończącego się na skrzyżowaniu ul. Strzeleckiej z ul. Ligonia.

Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu Bartłomiej Horaczuk zaznacza, iż to jedna z największych i najtrudniejszych inwestycji drogowych w regionie. – To nie tylko nowa droga, ale też dwa obiekty mostowe: wiadukt nad torami i bocznicą oraz wiadukt nad ul. Marii Konopnickiej. Do tego nowe ronda, zjazdy, chodniki, drogi rowerowe, oświetlenie i likwidacja istniejącego przejazdu kolejowego – wylicza dyrektor. – Jak najszybciej chcielibyśmy przystąpić do przetargu – deklaruje.

Projekt ma już pełną dokumentację, w tym prawomocną decyzję o realizacji inwestycji drogowej. Wszystko wskazuje na to, iż szlabany w centrum Gogolina niedługo przejdą do historii.

Fot. UMWO

Idź do oryginalnego materiału