Grupa Wielton podała wyniki finansowe za 2024 rok. Zamiast zysku – strata

17 godzin temu

W obliczu trudnego roku dla europejskiej branży transportowej, Grupa Wielton – trzeci największy producent naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie – zamknęła 2024 rok z wyraźnym spadkiem wyników finansowych. Jednocześnie spółka utrzymała istotne pozycje na kluczowych rynkach i rozszerzyła ofertę o pojazdy dla sektora obronnego.

Wyniki finansowe pod silną presją

Przychody Grupy Wielton w 2024 roku wyniosły 2,1 mld zł, co oznacza spadek o 34,7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Sprzedaż wolumenowa spadła o 30,8 proc., do poziomu 14 503 sztuk. W efekcie grupa odnotowała stratę netto w wysokości 147,1 mln zł, wobec 104 mln zł zysku rok wcześniej.

Znaczące pogorszenie wyników widoczne jest także na poziomie EBITDA, która wyniosła -17,2 mln zł (spadek z 206,6 mln zł w 2023 roku), a marża EBITDA osiągnęła poziom -0,8 proc. wobec 6,4 proc. rok wcześniej. Zarząd Grupy wskazuje, iż priorytetem pozostaje zapewnienie kapitału obrotowego, a także adaptacja do nowych warunków rynkowych poprzez działania optymalizacyjne.

Reakcja spółki i nowe inicjatywy

W obliczu słabnącego popytu na rynku europejskim Grupa zdecydowała się na ograniczenie inwestycji i redukcję zatrudnienia. Wprowadzono też nowe inicjatywy, w tym powołanie spółek ReTrailer i Wielton Defence. Szczególnie ta druga odpowiedzialna jest za nową linię produktów dedykowanych transportowi wojskowemu, wprowadzoną w drugiej połowie roku.

Na koniec grudnia 2024 r. backlog Grupy – czyli liczba zamówień oczekujących na realizację – wyniósł około 5600 sztuk.

Stabilizacja pozycji rynkowej mimo spadków

Grupa utrzymała swoje udziały na większości kluczowych rynków europejskich, choć niemal wszędzie towarzyszyły temu spadki wolumenowe i przychodowe:

  • Francja: pomimo spadku rynku o ponad 17 proc., spółka Fruehauf utrzymała pozycję lidera z udziałami 16,9 proc. Sprzedaż spadła o 29 proc. rdr., a przychody o 33,6 proc.
  • Polska: spadek sprzedaży o 38,7 proc. i przychodów o 40,8 proc., ale awans na drugą pozycję rynkową z udziałem 13,2 proc.
  • Wielka Brytania: sprzedaż zmniejszyła się o niemal 31 proc., a przychody spadły o blisko połowę – do 322,7 mln zł.
  • Niemcy: rynek spadł o 7,8 proc., jednak Grupa zwiększyła sprzedaż i przychody o prawie 9 proc., awansując na piątą pozycję z udziałem 2,6 proc.
  • Europa Środkowo-Wschodnia: przy spadku rynku o niemal 19 proc., Wielton zachował piątą pozycję z udziałem 6,1 proc.
  • Włochy: utrzymanie piątej pozycji rynkowej mimo spadku przychodów o prawie połowę.
  • Hiszpania: na rosnącym rynku udział Grupy zwiększył się do 2,6 proc., przy niewielkim wzroście sprzedaży, ale spadku przychodów.

Segment rolniczy i wyzwania geopolityczne

W sektorze przyczep rolniczych Grupa odnotowała jeden z największych spadków – sprzedaż zmniejszyła się o 44 proc., a przychody spadły niemal o połowę do 52,3 mln zł. Wielton Agro, odpowiedzialna za ten segment, utrzymała jednak 4. miejsce na rynku z udziałem 6,7 proc. Branża rolnicza w 2024 roku borykała się z licznymi trudnościami, w tym protestami oraz niekorzystnymi regulacjami Zielonego Ładu.

Podsumowanie

Rok 2024 był dla Grupy Wielton czasem silnych wyzwań – spadek popytu, presja kosztowa i trudne otoczenie makroekonomiczne odbiły się wyraźnie na wynikach finansowych. Pomimo tego, firma utrzymała obecność na większości strategicznych rynków i rozpoczęła działania mające na celu dywersyfikację oferty. Wprowadzenie produktów dla sektora obronnego oraz dalsze inwestycje w rozwój technologiczny mogą mieć najważniejsze znaczenie dla przyszłej pozycji Grupy w branży.

Idź do oryginalnego materiału