Historyczny przełom dla „Podłęże–Piekiełko”. Konsorcjum z Budimeksem wygrywa przetarg PKP PLK za 2,6 mld zł

1 dzień temu

To najważniejsze rozstrzygnięcie w historii projektu „Podłęże–Piekiełko”. PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały ofertę konsorcjum z Budimeksem jako najkorzystniejszą w przetargu na budowę kluczowego odcinka nowej linii kolejowej 622 Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna. Wartość zwycięskiej oferty to około 2,6 miliarda złotych. Roboty mają ruszyć dzień po podpisaniu umowy, a ich zakończenie zaplanowano na 38 miesięcy od daty zawarcia kontraktu. Okres gwarancji i rękojmi wyniesie 72 miesiące.

Budimex poprowadzi jeden z najważniejszych odcinków inwestycji

PKP PLK ogłosiły dziś wybór wykonawcy dla jednego z fundamentalnych fragmentów całego projektu – odcinka F+J linii kolejowej nr 622, czyli Podłęże R401 – Gdów oraz Podłęże R301 – Podłęże Balachówka. To element infrastruktury, który ma najważniejsze znaczenie dla włączenia nowej trasy w krajowy system kolejowy i umożliwi realizację szybkiego połączenia Krakowa z Sądecczyzną, Limanowszczyzną i Podhalem.

Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum w składzie:

  • Budimex (lider, 75 proc. udziału),
  • Budimex Kolejnictwo (partner, 5 proc.),
  • Ferrovial Construction (partner, 20 proc.).

Łączna wartość oferty to około 2,6 mld zł.

Co obejmuje przetarg? Projektowanie i kompleksowe roboty budowlane

Zadanie dotyczy zaprojektowania w zakresie sterowania ruchem kolejowym oraz kompleksowego wykonania robót budowlanych na pierwszym odcinku nowej linii nr 622. To właśnie ten fragment ma otworzyć drogę do dalszej budowy trasy prowadzącej przez Szczyrzyc do Tymbarku i Mszany Dolnej.

Odcinek F+J jest najważniejszy – łączy Podłęże z Gdowem i węzłem Podłęże Balachówka, czyli miejscami, w których powstanie strategiczna infrastruktura łącząca nową linię ze szlakami krajowymi.

Przełom w projekcie, który ma odmienić komunikację całej południowej Małopolski

Dzisiejsze rozstrzygnięcie jest jednym z najbardziej wyczekiwanych momentów w historii inwestycji „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja linii 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap II”. Po latach przygotowań projekt wchodzi w fazę realnych robót, a podpisanie umowy z wykonawcą będzie krokiem milowym dla całej Małopolski.

Nowa linia 622 – wraz z modernizowaną „sto-czwórką” – ma docelowo skrócić czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza choćby do około 60 minut, a do Limanowej i Mszany Dolnej – do ok. 40–45 minut. Inwestycja ma także istotne znaczenie dla przewozów towarowych i rozwoju gospodarczego regionu.

Symboliczne otwarcie drzwi do dalszej budowy

Odcinek Podłęże – Gdów będzie fundamentem dalszego prowadzenia prac w stronę Szczyrzyca i Tymbarku. To jeden z najbardziej skomplikowanych inżynieryjnie projektów kolejowych w Polsce – pełen mostów, estakad i tuneli. Dzisiejszy wybór wykonawcy oznacza, iż projekt, który przez lata był tematem analiz, konsultacji i sporów, wchodzi w najpoważniejszą fazę realizacji.

W najbliższych tygodniach spodziewane jest formalne podpisanie umowy, po którym wykonawca będzie mógł rozpocząć przygotowanie placu budowy i harmonogramu prac.

Roboty mają ruszyć dzień po podpisaniu umowy, a ich zakończenie zaplanowano na 38 miesięcy od daty zawarcia kontraktu. Okres gwarancji i rękojmi wyniesie 72 miesiące.

Budimex podaje, iż maksymalna wysokość kar umownych po stronie wykonawcy nie przekroczy 30 proc. zakontraktowanej wartości, przy czym strony zastrzegają możliwość dochodzenia dodatkowego odszkodowania do wysokości rzeczywiście poniesionej szkody.

Inwestycja jest częścią strategicznego projektu Podłęże-Piekiełko, który ma usprawnić połączenia kolejowe między Krakowem, Nowym Sączem i Podhalem.

Cały projekt Podłęże-Piekiełko będzie jedną z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości 12 mld zł. Finansowany będzie m.in. z KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego.

Przedsięwzięcie składa się z dwóch części – modernizacji i elektryfikacji trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy zupełnie nowego, 58-kilometrowego odcinka łączącego Podłęże k. Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Inwestycja ma przyspieszyć i usprawnić ruch kolejowy między Krakowem oraz Zakopanem i Nowym Sączem. Zgodnie z założeniami najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.

PKP PLK to spółka Skarbu Państwa, która zarządza państwową siecią linii kolejowych w Polsce, odpowiada za zarządzanie ruchem pociągów, a także za układanie rozkładów jazdy dla przewoźników pasażerskich i towarowych. Spółka zajmuje się zarządzaniem i utrzymaniem infrastruktury kolejowej, aby zapewnić jej bezpieczne funkcjonowanie i rozwój.

Idź do oryginalnego materiału