„Inwestycja w opony premium to niższy całkowity koszt jazdy” – wywiad z H. Kaiserem z firmy Continental

1 tydzień temu

Niemiecki producent opon – firma Continental – zaprezentował podczas niedawnych targów Busworld nową oponę do autobusów. Wykorzystaliśmy obecność na tej premierze do przeprowadzenia krótkiego wywiadu z Hinnerkiem Kaiserem, Kierownikiem ds. Rozwoju Produktu w dziale opon do autobusów w regionie EMEA. Zapytaliśmy o przyszłość opon z materiałów z recyklingu, azjatycką konkurencję dla europejskich producentów oraz nowe pomysły z zakresu cyfryzacji.

Witold Hańczka: Podczas targów zaprezentowali Państwo nową oponę Urban NXT, która zawiera aż do 60% materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu. Czy w przyszłości można tę liczbę jeszcze zwiększyć? Ile takich surowców może znaleźć się w oponie?

Hinnerk Kaiser, Head of Product Development Bus and Truck Tires EMEA w Continental: Obecnie osiągnęliśmy poziom do 60%, w tym materiały z recyklingu, odnawialne oraz posiadające certyfikat ISCC PLUS. Wśród nich 34% stanowią materiały z recyklingu i odnawialne – takie jak ponownie wykorzystana guma i kauczuk naturalny – oraz do 26% materiałów z certyfikatem ISCC PLUS, pochodzących z surowców biologicznych, biocyrkularnych lub cyrkularnych.

To dopiero początek – technologia NXT jest stosunkowo nowa, a jej rozwój rozpoczęliśmy zaledwie dwa–trzy lata temu. Wciąż jest za wcześnie, by określić ostateczny limit, ponieważ przyszłe regulacje i standardy certyfikacji będą miały wpływ na sposób liczenia udziału tych materiałów. Na ten moment 60% to realny cel, jednak wierzymy, iż ten wskaźnik będzie z czasem rósł. Continental dąży do całkowitego przejścia na surowce zrównoważone do roku 2050.

Zrównoważony rozwój to główny temat Państwa prezentacji na konferencji prasowej. Jakich kolejnych proekologicznych działań ze strony Continental możemy się spodziewać w najbliższych latach?

Model Conti Urban HA 5 NXT to dopiero pierwszy krok. W przyszłości technologia NXT może zostać przeniesiona na inne linie produktowe, takie jak Conti EfficientPro, Conti Eco i Conti Hybrid. Zrównoważony rozwój oznacza dla nas nie tylko innowacje produktowe, ale także zrównoważoną produkcję. Continental uzyskał certyfikat ISCC PLUS dla wszystkich europejskich zakładów produkcyjnych opon, zapewniając, iż cały proces wytwórczy jest zgodny z naszą długoterminową mapą drogową w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Podczas prezentacji wspomniano też o 11% redukcji emisji gazów cieplarnianych w porównaniu do poprzedniej generacji opon (HA 3). Jak to jest liczone?

Ta wartość pochodzi z zewnętrznie certyfikowanej analizy cyklu życia (LCA) typu cradle-to-gate, porównującej Conti Urban HA 5 NXT z wcześniejszym modelem Conti Urban HA 3.
Redukcja emisji wynika głównie z 25% poprawy oporu toczenia, co bezpośrednio przekłada się na niższe zużycie paliwa lub energii, a tym samym na spadek emisji CO₂ o 11%.

Bieżnik nowej opony Continental Urban NXT

Czy nowa opona Urban NXT będzie dostępna od razu również na rynku wtórnym?

Tak, oczywiście. To nie jest produkt przeznaczony wyłącznie na pierwszy montaż (OE).
Conti Urban HA 5 NXT będzie dostępna w rozmiarze 275/70 R 22.5, czyli jednym z najczęściej stosowanych w autobusach miejskich. Premiera rynkowa planowana jest na pierwszy kwartał 2026 roku, a produkcja odbywać się będzie w naszym zakładzie w Púchovie na Słowacji – jednym z najnowocześniejszych zakładów wytwarzających opony ciężarowe w Europie.

Rosnące koszty transportu sprawiają, iż wiele firm sięga po tańsze opony budżetowe. Jak Continental przekonuje flotowych klientów, by inwestowali jednak w opony klasy premium?

To bardzo trafne pytanie. Rzeczywiście obserwujemy rosnącą konkurencję ze strony marek azjatyckich, jednak cena nie jest jedynym kryterium. Choć opony budżetowe mogą wydawać się opłacalne na początku, opony premium oferują znacznie niższy całkowity koszt posiadania (TCO).

Model Conti Urban HA 5 NXT został zaprojektowany tak, by charakteryzować się niskim oporem toczenia, wysokim przebiegiem, możliwością bieżnikowania oraz dużą wytrzymałością. Te cechy nie tylko wspierają cele środowiskowe, ale także ograniczają zużycie paliwa, wydłużają żywotność opony i redukują emisje. Dodatkowo opona jest kompatybilna z systemami cyfrowego monitorowania, dzięki czemu sprawdza się w nowoczesnych, proekologicznych flotach. Z biegiem czasu początkowa inwestycja w oponę premium po prostu się zwraca.

Czy zgodzi się Pan z opinią, iż azjatyccy producenci nie przykładają tak dużej wagi do kwestii zrównoważonego rozwoju jak Wy?

Tak, konkurencja rośnie – zwłaszcza ze strony marek Tier 2 i Tier 3 z Azji. Nasze analizy porównawcze pokazują jednak, iż większość z nich nie priorytetyzuje zrównoważonego rozwoju w takim stopniu jak marki premium. Continental aktywnie uczestniczy w projektach badawczych i branżowych inicjatywach, których celem jest poprawa efektywności środowiskowej.

A jak rozwija się cyfryzacja w segmencie opon ciężarowych? Czy opony przyszłości będą przekazywały jeszcze więcej danych?

Cyfrowe monitorowanie rozwija się bardzo dynamicznie. Nasze systemy ContiConnect i ContiConnect Lite już teraz dostarczają w czasie rzeczywistym danych o ciśnieniu, temperaturze i przebiegu opony. Następna generacja czujników umożliwi pomiar głębokości bieżnika oraz predykcyjną analizę stanu opony. Dane będą przesyłane do chmury, by optymalizować pracę flot, zwiększać bezpieczeństwo i ograniczać przestoje.

Jakie najważniejsze zmiany czekają rynek opon ciężarowych w ciągu najbliższych 10 lat? Może coś przełomowego jak zmiana koloru ogumienia?

Nie sądzę, byśmy zobaczyli kolorowe opony, ale z pewnością pojawi się więcej regulacji, takich jak Euro 7 czy przepisy dotyczące wylesiania. Zrównoważony rozwój, opór toczenia i poziom hałasu pozostaną kluczowymi priorytetami – oczywiście bez kompromisów w zakresie bezpieczeństwa.

Continental już przygotowuje się do wprowadzenia nowej generacji produktów, których premiera spodziewana jest około 2030 roku.

Idź do oryginalnego materiału