Paliwa alternatywne to jeden z najważniejszych elementów procesu dekarbonizacji transportu drogowego. Z każdym rokiem liczba pojazdów napędzanych ekologicznymi rośnie. Swój niebagatelny udział w tym wzroście odnotowuje Iveco. Producent ciężarówek świętuje dostarczenie 1500. pojazdu ciężarowego napędzanego LNG.
Uroczyste przekazanie 1500. egzemplarza zasilanego LNG
IVECO Poland uroczyście przekazało 1500. IVECO S-Way napędzany skroplonym gazem ziemnym (LNG) firmie Targor-Truck Sp. z o.o. To wydarzenie stanowi kamień milowy w dążeniu IVECO do dekarbonizacji sektora transportowego i podkreśla zaangażowanie marki w promowanie ekologicznych i ekonomicznych rozwiązań w Polsce oraz na rynku europejskim.
IVECO, posiadając ponad połowę z 3000 pojazdów LNG sprzedanych w Polsce, umacnia swoją pozycję lidera w dostarczaniu innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych. Dostarczony pojazd jest pierwszym z nowej gamy modelowej MY24, wyposażonym w silnik xCURSOR 13 o mocy 500 KM i momencie obrotowym 2200 Nm. Ponadto, wykorzystując ulepszone technologie, pojazd zapewnia wyjątkową oszczędność paliwa choćby do 11%. Charakteryzuje się lepszą aerodynamiką dzięki kamerom, które zastąpiły tradycyjne lusterka, systemem Hi-Cruise drugiej generacji i zupełnie nowym układem napędowym, w tym 12-biegową skrzynią biegów Traxon GEN-2 i dłuższym przełożeniem tylnej osi.
Rola LNG w dekarbonizacji transportu
Pojazdy zasilane gazem ziemnym (LNG/bioLNG) stanowią najważniejszy element w dekarbonizacji transportu, oferując znaczną redukcję emisji CO2, do 95% przy zasilaniu biometanem (well-to-wheel). Technologia LNG zapewnia nie tylko mniejszy wpływ na środowisko, ale także wyższą efektywność paliwową, co jest niezwykle istotne w kontekście rosnących kosztów paliw i coraz bardziej rygorystycznych norm ekologicznych.
Biometan jest w tej chwili jedyną technologią, która oferuje gotowe rozwiązanie dla transportu bez kompromisów w zakresie wydajności i czasu tankowania w porównaniu z olejem napędowym. Umożliwia neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla, a w zależności od surowca użytego do jego produkcji, choćby ujemną emisję dwutlenku węgla. Gdy biometan jest wytwarzany z odpadów zwierzęcych, emisja CO2 może osiągnąć choćby -121% w porównaniu z pojazdem z silnikiem wysokoprężnym.
– Dostarczenie 1500. pojazdu LNG do Polski to dla nas ogromne osiągnięcie i dowód zaufania, jakim obdarzają nas klienci. Jesteśmy dumni, iż możemy przyczyniać się do rozwoju bardziej ekologicznego transportu w Polsce. Dzięki IVECO LNG, przedsiębiorcy mogą zmniejszyć swoje emisje, jednocześnie zwiększając rentowność swojej działalności transportowej – powiedział Jacek Nowakowski, Manager ds. rozwoju biznesu napędów alternatywnych w IVECO Poland.
Pojazdy IVECO LNG cieszą się rosnącym zainteresowaniem wśród firm transportowych, poszukujących efektywnych i proekologicznych alternatyw dla tradycyjnych pojazdów z silnikami Diesla. Ich innowacyjna konstrukcja i zaawansowana technologia czynią je idealnym rozwiązaniem do transportu długodystansowego, szczególnie w obliczu rosnących wymagań dotyczących redukcji emisji spalin w miastach i całej Europie.
– kooperacja z IVECO to dla nas kolejny krok ku zrównoważonemu rozwojowi. Pojazdy ciężarowe napędzane gazem LNG nie tylko odpowiadają na potrzeby rynku, ale także pomagają nam realizować nasze cele związane z ochroną środowiska – powiedział Piotr Rutkowski, Prezes Zarządu Targor-Truck Sp. z o.o. – Nasze ciężarówki poruszające się po Europie zasilane są już biometanem, co stanowi istotny element procesu dekarbonizacji transportu drogowego w Europie. Jesteśmy jedną z firm, które posiadają największą flotę pojazdów gazowych w Polsce, co daje nam możliwość uczestniczenia w procesie dekarbonizacji w sposób znaczący. Doceniają to nasi klienci, którzy poszukiwali ekologicznych rozwiązań transportowych, podpisując z nami umowy.
Dzięki dostarczeniu 1500. pojazdu LNG, IVECO kontynuuje swoją misję rozwoju transportu opartego na niskoemisyjnych technologiach, stając się kluczowym partnerem w dążeniu do bardziej zielonej przyszłości transportu w Polsce i Europie.