We wtorek wieczorem posłowie do Izby Gmin większością 194 do 141 głosów poparli federalny zakaz sprzedaży nowych samochodów napędzanych benzyną do 2035 r. Krytycy Izby Gmin zakwestionowali tę decyzję jako kosztowną, niepraktyczną i drakońską: „Jak oni to zrobią?” – pytali posłowie Partii Konserwatywnej.
Chociaż rząd Carney’a zrezygnował z niezwykle niepopularnego podatku węglowego dla konsumentów, minister środowiska Julie Dabrusin potwierdziła, iż rząd utrzyma kurs polityki ochrony środowiska, który jest niemal tak samo kontrowersyjny. Dabrusin powiedziała, iż nie będzie żadnych zmian w planie z czasów Trudeau, który zakładał zakaz sprzedaży samochodów napędzanych benzyną do 2035 roku.
Pod koniec 2023 roku rząd liberalny ogłosił system obowiązkowych kwot sprzedaży nowych pojazdów, w ramach którego do 2035 roku wszelka sprzedaż nowych pojazdów napędzanych benzyną lub olejem napędowym będzie zakazana.
Badania przeprowadzone przez rząd federalny ostrzegają, iż Ottawa nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej infrastruktury ładowania i wytwarzania energii elektrycznej, które byłyby niezbędne do spełnienia obowiązku wprowadzenia pojazdów elektrycznych. Raport opublikowany w lipcu ubiegłego roku przez Natural Resources Canada oszacował, iż przygotowanie kraju na przyszłość, w której sprzedaż nowych samochodów napędzanych benzyną stanie się nielegalna, może kosztować aż 300 miliardów dolarów .
W Kanadzie jest w tej chwili 26,3 miliona zarejestrowanych pojazdów mechanicznych. Wydatek w wysokości 300 miliardów dolarów byłby równoważny wydaniu 11 500 dolarów na każdy pojazd w tej chwili na drodze. Raport ostrzega, iż jeśli infrastruktura nie nadąży za zmianami, najgorsze skutki odczują „społeczności wiejskie, odległe i tubylcze, a także obszary o niższych dochodach”.
Kanadyjscy producenci samochodów od dawna ostrzegali, iż nakazy nie są zgodne z preferencjami konsumentów. Nakaz ten szkodzi branży, która i tak jest już atakowana cłami nałożonymi przez administrację prezydenta USA Donalda Trumpa.
W lutym Statistics Canada odnotowało spadek sprzedaży pojazdów elektrycznych o 41,3 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem w 2024 r. Spadek ten był prawdopodobnie spowodowany nagłym zakończeniem programów dopłat do pojazdów elektrycznych zarówno w Quebecu, jak i na szczeblu federalnym.