Obecnie używamy telefonów do prawie wszystkiego, w tym do przesyłania pieniędzy, zarówno między osobami (P2P), jak i do płacenia za towary i usługi. To proste, szybkie i eliminuje potrzebę noszenia gotówki.
Korzystanie z aplikacji do płatności mobilnych, takich jak CashApp, Venmo, PayPal, Apple Pay, Zelle, WorldRemit, Square czy CashApp może być wygodnym sposobem na szybkie przekazanie pieniędzy rodzinie i znajomym. Ale pamiętaj o pierwszej zasadzie wysyłania pieniędzy, niezależnie od tego, czy używasz aplikacji, czy przelewów: upewnij się, iż wiesz, kto jest odbiorcą.
Jeśli używasz usługi mobilnej do otrzymania pieniędzy od osoby, której nie znasz osobiście – na przykład jako zapłaty za bilety na koncert lub mecz albo za przedmiot, który sprzedajesz – przekaż pieniądze na swoje konto bankowe i upewnij się, iż pieniądze się tam znajdują, zanim cokolwiek wyślesz. Przeczytaj warunki korzystania z usługi, jeżeli nie jesteś pewien, czy takie transakcje są dozwolone.
Porównaj aplikacje – niektóre pobierają opłaty za przelewy z konta bankowego lub karty kredytowej. Inne pobierają opłatę za natychmiastowe przekazanie środków na konto bankowe. Niektóre wymagają posiadania telefona. Niektóre przelewy realizowane są 3-5 dni.
Warto także wiedzieć, iż aplikacje P2P nie oferują ochrony przed oszustwami. Gdy naciśniesz „wyślij”, odzyskanie pieniędzy jest praktycznie niemożliwe. Przestępcy często nakłaniają swoje ofiary do wysyłania pieniędzy, udając kogoś innego.
W jednym z popularnych oszustw związanych z Zelle – aplikacją do przelewów międzybankowych – oszuści podszywają się pod Twój bank i informują, iż masz problem z kontem. Aby „zabezpieczyć” Twoje konto, przestępca podaje krok po kroku instrukcje, jak przelać pieniądze na nowe konto na Twoje nazwisko. Jednak to konto należy do oszusta, a po dokonaniu przelewu pieniądze znikają.
Systemy płatności P2P wymagają dostępu do Twoich informacji finansowych, sprawdź ustawienia swojego konta, aby zobaczyć, czy możesz włączyć dodatkowe środki bezpieczeństwa, które nie są domyślnie aktywowane.
Niektóre systemy lub aplikacje mogą udostępniać informacje o Twoich transakcjach w mediach społecznościowych. Sprawdź ustawienia lub uprawnienia w mediach społecznościowych – niektóre mogą być domyślnie ustawione na udostępnianie Twoich informacji wszystkim. Dostosuj ustawienia do swojego komfortu, włączając uwierzytelnianie dwuskładnikowe, wymaganie kodu PIN lub używanie rozpoznawania odcisku palca, jak Touch ID.
Oto kilka wskazówek, jak uniknąć utraty pieniędzy w aplikacjach P2P:
- Jeśli otrzymasz prośbę o pieniądze od osoby, którą rozpoznajesz, zadzwoń do niej lub skontaktuj się przez znany Ci numer. Potwierdź, iż to ona wysłała prośbę, zanim wyślesz pieniądze – choćby jeżeli wcześniej przesyłałeś jej środki dzięki tej aplikacji.
- Gdy korzystasz z aplikacji po raz pierwszy, zwykle poprosi ona o zgodę na dostęp do informacji na Twoim urządzeniu, takich jak kontakty, aby ułatwić dokonywanie płatności. jeżeli nie czujesz się z tym komfortowo, odmów dostępu lub odinstaluj aplikację.
- Dokładnie i regularnie sprawdzaj wyciągi bankowe. Poproś firmę obsługującą aplikację oraz swój bank o cofnięcie transakcji, których nie autoryzowałeś.
- Nie wysyłaj płatności, aby odebrać nagrodę lub wygrać konkurs.
- Nie udostępniaj swoich danych logowania nikomu, kto się z Tobą kontaktuje.
- Jeśli otrzymasz nieoczekiwaną prośbę o pieniądze od osoby, którą rozpoznajesz, skontaktuj się z nią, aby upewnić się, iż prośba rzeczywiście pochodzi od niej – a nie od hakera, który uzyskał dostęp do jej konta.
Przestępcy wykorzystują każdą okazję, aby zabrać nam pieniądze, więc bądźmy o krok przed nimi i chrońmy się przed oszustami!
I jak zawsze, podziel się tymi informacjami z przyjaciółmi i rodziną!
Catherine Blinder
Chief Education and Outreach Officer CT Department of Consumer Protection