Jeden błąd i dyskwalifikacja – ostrzeżenie dla kierowców w Irlandii

2 godzin temu

W Irlandii trwa ogólnokrajowa kampania ostrzegawcza dla kierowców. Dotyczy problemu, którego można łatwo uniknąć.

W Irlandii ruszyła ogólnokrajowa kampania mająca na celu zwiększenie świadomości kierowców w kwestii bezpieczeństwa na drodze. Kampania dotyczy problemu, którego można łatwo uniknąć.

NCT w Irlandii

National Car Testing Service (NCTS), we współpracy z Road Safety Authority (RSA) i An Garda Síochána, ostrzega: ogromna liczba kierowców nie zdaje testu NCT przez zły stan opon. To nie tylko powód do ponownego badania technicznego, ale także potencjalne zagrożenie dla życia i zdrowia uczestników ruchu drogowego.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy aż 182 160 kierowców nie przeszło przeglądu NCT z powodu nieprawidłowego stanu opon. To 10,5% wszystkich testów wykonanych w tym okresie. Dodatkowo, ponad 43 tys. pojazdów miało bieżnik o głębokości poniżej 1,6 mm, co uznawane jest za granicę niebezpiecznego zużycia.

Dane te pokazują, iż wielu właścicieli pojazdów nie wykonuje podstawowych kontroli technicznych, a informacje o zużyciu opon otrzymuje dopiero w dniu testu. To zbyt późno – zwłaszcza biorąc pod uwagę, iż stan ogumienia ma bezpośredni wpływ na przyczepność i drogę hamowania.

Z myślą o nadchodzącym okresie zimowym zainicjowano kampanię Tyre Safety Day. Akcja ma na celu przypomnienie kierowcom o konieczności regularnej kontroli opon – szczególnie w sezonie, kiedy warunki drogowe stają się bardziej wymagające.

Mokra nawierzchnia, śnieg i błoto pośniegowe znacząco wpływają na skuteczność hamowania. Złe ogumienie może sprawić, iż pojazd nie zatrzyma się na czas – choćby przy umiarkowanej prędkości.

Ostrzeżenie dla kierowców w Irlandii

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, iż jazda z oponami niespełniającymi norm to nie tylko ryzyko niezaliczenia NCT, ale również podstawa do nałożenia grzywny przez służby drogowe.

Opony muszą spełniać określone wymogi techniczne:

  • być wolne od uszkodzeń
  • odpowiadać rozmiarowi i typowi dopuszczonemu przez producenta pojazdu
  • mieć minimalną głębokość bieżnika 1,6 mm (dla motocykli 1 mm)
  • być prawidłowo napompowane zgodnie z zaleceniami producenta

Regularne sprawdzanie stanu opon to podstawowy nawyk, który warto wdrożyć – najlepiej przed każdą podróżą. Należy zwracać szczególną uwagę na wszelkie pęknięcia, wybrzuszenia, przecięcia oraz nierównomierne zużycie bieżnika. Równie ważne jest utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach, które warto kontrolować przynajmniej raz w miesiącu.

W przypadku zużycia bieżnika poniżej 3 mm, mimo iż dopuszczalna granica prawna wynosi 1,6 mm, zaleca się wymianę opon – niższe wartości znacząco obniżają poziom bezpieczeństwa jazdy.

Idź do oryginalnego materiału