
Niemal codziennie, z każdego zakątka kraju, docierają do nas informacje nowych zdarzeniach z udziałem jednośladów. Hulajnogi elektryczne, które jeszcze niedawno, promowane były jako symbol wygody dziś, coraz częściej kreowane są na narzędzie chaosu.
Ich użytkownicy szorują po asfalcie, lądują pod kołami aut, wjeżdżają w pieszych, a sami nierzadko kończą w szpitalach. Choć statystyki są nieubłagane i liczba wypadków na e-hulajnogach rośnie proporcjonalnie do generowanej przez nie prędkości to warto zastanowić się czy problem leży w samych hulajnogach, czy w nieodpowiedzialnych użytkownikach i rodzicach, którzy wyposażają dzieci w mocny sprzęt, jednocześnie ignorując zasady bezpieczeństwa i przymykając oko na lekceważenie przepisów?
Od początku roku na terenie całego kraju odnotowano około 800 zdarzeń z udziałem e-hulajnóg w których niemal 700 osób odniosło obrażenia – to wzrost o prawie 50% w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłego roku. W Powiecie Świdnickim z kolei zarejestrowano już 8 takich zdarzeń.
Wśród głośnych przypadków z regionu i okolicy znalazł się senior, który stracił panowanie nad pojazdem i upadł bezpośrednio twarz przejeżdżając kilka metrów po asfalcie. Z relacji świadków wynika, iż „wyglądało to bardzo źle”, a poszkodowany wymagał hospitalizacji i założenia szwów.
Szerokim echem w Świdniku obiła się również informacja o nastolatku, który wraz z kolegą podróżował na jednej hulajnodze. Chłopiec wpadł w prawidłowo poruszającą się 70-letnią kobietę (https://www.swidnik.pl/kierowca-hulajnogi-potracil-staruszke/).
– Hulajnoga elektryczna jest to pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe – przypomina asp. szt. Elwira Domaradzka, oficer prasowy świdnickiej komendy.
Kierujący e-hulajnogą, jako uczestnik ruchu, ma również szereg obowiązków z którymi warto się zapoznać przed użytkowaniem pojazdu.
Okazuje się jednak, iż nie tylko elektryczne hulajnogi stanowią zagrożenie. Tradycyjne rowery, przez lata postrzegane jako bezpieczny i ekologiczny środek transportu, również nie są wolne od dramatów. Ich kierowcy zapominają ustąpić pierwszeństwa, zejść z pojazdu tam gdzie nie ma przejazdu bądź wykonują ryzykowne manewry np. poruszając się ulicą i wjeżdżając na chodnik kiedy akurat trzeba zatrzymać się na czerwonym świetle.
Choć liczba wypadków z ich udziałem w skali ogólnopolskiej nieznacznie spadła – w pierwszym półroczu 2025 roku odnotowano 1617 takich zdarzeń, wobec 1740 wypadków w tym samym okresie 2024, to sytuacja lokalnie wcale nie wygląda najlepiej. W Powiecie Świdnickim w tym czasie doszło do 23 zdarzeń z udziałem rowerzystów, w których życie straciły 2 osoby. Coraz więcej rowerów wyposażanych jest również w elektryczne silniki, które zwiększają prędkość i dynamikę jazdy, a wraz z nimi rośnie ryzyko poważnych wypadków.
Choć w tej chwili użytkownicy rowerów, hulajnóg elektrycznych i rowerów nie mają obowiązku noszenia kasków ochronnych, ich stosowanie znacząco zmniejsza ryzyko poważnych urazów. W przypadku hulajnóg elektrycznych urazy głowy stanowią aż jedną trzecią wszystkich kontuzji, co jasno pokazuje, jak niebezpieczne może być lekceważenie podstawowych zasad ochrony.
Przepisy mają się jednak zmienić – 14 lipca, podczas posiedzenia z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, podjęto jednogłośną decyzję o wprowadzeniu obowiązku stosowania kasków przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną lub innym urządzeniem transportu osobistego. Uchwała zobowiązuje do rozpoczęcie prac legislacyjnych, które mają wprowadzić nowe regulacje w życie, stawiając bezpieczeństwo użytkowników jednośladów na pierwszym miejscu.
Policja zapowiada również wzmożone kontrole.
– Funkcjonariusze będą przeprowadzać czynności sprawdzające trzeźwość, uprawnienia, a także homologację pojazdów – mówi st. asp. E. Domaradzka.
Jedną z takich była niedawna akcja „bezpieczny jednoślad”. W powiecie świdnickim Policja przeprowadziła 117 kontroli i ujawniła 48 wykroczeń, w tym 9 popełnionych przez kierujących pojazdami dwukołowymi.
ao