– To niesamowite! Jeszcze nigdy skrzyżowanie w Chełmcu nie było takie spokojne. Długo czekaliśmy, ale GDDKiA dała radę! W końcu ruch na ulicach: Papieskiej, Limanowskiego, Marcinkowickiej i krakowskiej zelżał! Brawo! Łącznik obwodnic to nasze zbawienie – mówią w rozmowie z miastoNS.pl mieszkańcy gminy Chełmiec. Przypomnijmy, od poniedziałku (18 września) kierowcy mogą korzystać z nowo otwartej obwodnicy Chełmca. Nowa trasa łączy DK28 z północną obwodnicą Nowego Sącza. Budowa 1,5 km odcinka drogi trwała półtora roku i kosztowała prawie 50 milionów złotych.
I rzeczywiście. Ruch na newralgicznym skrzyżowaniu o różnych godzinach, czy to szczytu komunikacyjnego, czy też w ciągu dnia zelżał. Samochody nie stoją w korkach, sporadycznie tworzą się zatory. – Pracuję na poczcie przy Marcinkowiciej od lat. Dzień w dzień nasz budynek aż dudnił od przejeżdżających samochodów. Teraz jest inaczej. Jest po prostu ciszej. Ciężkie samochody korzystają z obwodnicy. To fantastyczne – mówi nam pracownica Poczty Polskiej.
Skrzyżowanie ulic Krakowskiej, Limanowskiego, Papieskiej i Marcinkowickiej w Chełmcu– Jestem młoda mamą, mam dwójkę dzieci. Często muszę jeździć do Nowego Sącza. Wiadomo: lekarz, zakupy, sprawy bieżące. jeździ się lepiej, nie stoję długo. Maks jeden cykl świetlny na skrzyżowaniu. Również odczuwam poprawę – mówi nam Dominika, mieszkanka Świniarska.
W styczniu 2020 roku codziennie przejeżdżało tędy ponad 26 tysięcy pojazdów, w tym ponad 3,6 tysiąca samochodów ciężarowych i dostawczych. Nowa trasa domyka od zachodu północną obwodnica Nowego Sącza i wyprowadza z centrum ruch tranzytowy, zwiększając bezpieczeństwo mieszkańców.
– Prowadzę restaurację Bistro Friends w centrum Chełmca. Kierowca widzi różnice. Dowóz towarów trwa zdecydowanie krócej. Jest ciszej, ruch odbywa się płynnie – słyszymy z ust właścicielki.
I mało, i dużo
Nowa trasa ma dokładnie 1406 m długości. Ten krótki odcinek dla mieszkańców Chełmca i Nowego Sącza ma ogromne znaczenie. Obwodnica łączy rondo siostry Czesławy Lorek z rondem im. ks. prof. Bolesława Kumora, pozwalając na ominięcie przebiegających przez centrum Chełmca ul. Limanowskiej i Marcinkowickiej. Ruch pojazdów na tym skrzyżowaniu zmierzyliśmy tuż przed pandemią.
Nowa droga jest z kilku względów nietypowa. Przebiega niemal w całości na nasypach, a pod nią przechodzą wszystkie drogi lokalne. Na trasie nie ma żadnego skrzyżowania. Ma też walor widokowy, jadący nią kierowcy widzą z lepszej perspektywy okolicę i pasma Beskidów.
Kilka liczb
Koszt budowy obwodnicy to niespełna 50 milionów zł. Wykonawcą odcinka jest konsorcjum Swietelsky AG i Swietelsky
Rail Polska. Nadzór nad realizacją inwestycji pełni firma Arcus. Szczegółowe informacje na temat budowy i zdjęcia z poszczególnych etapów jej realizacji są dostępne na stronie kontraku.
Poza samą trasą obwodnicy zbudowano także ponad 370 metrów dodatkowych jezdni. W czasie budowy zużyto 700 ton stali i prawie 6 tysięcy ton masy bitumicznej do budowy jezdni. Nasypy powstały dzięki nawiezieniu ok. 70 tysięcy metrów sześciennych ziemi. Mniej wykorzystano np. do budowy krakowskiego kopca Kościuszki.
W ramach inwestycji powstały cztery obiekty – dwa mosty nad rzeką Biczyczanką i dwa wiadukty (nad ul. Leśną i ul. Węgrzynek). Uśredniając jeden obiekt budowano więc co ok. 350 m. Tak duża liczba mostów i wiaduktów na tak krótkim odcinku w zdecydowanym stopniu wpłynęła na czas budowy drogi i jej koszt. To na budowę mostów i wiaduktów wykonawca poświęcił najwięcej czasu. Najdłuższy obiekt na tym odcinku ma 28 m długości.
RPBDK
Obwodnica Chełmca powstała w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Szczegółowe informacje nt. programu dostępne są na stronie.
Kalendarium
20 czerwca 2016 – podpisanie umowy na przygotowanie Koncepcji Programowej obwodnicy
6 października 2017 – złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
19 października 2018 – wydanie przez Wójta Gminy Chełmiec decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
26 września 2019 – podpisanie umowy na przygotowanie dokumentacji projektowej drogi
30 listopada 2020 – złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej
28 lipca 2021 – wydanie przez Wojewodę Małopolskiego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej
21 grudnia 2021 – podpisanie umowy na roboty budowlane
14 stycznia 2022 – przekazanie placu budowy wykonawcy
14 lutego 2022 – rozpoczęcie robót budowlanych
18 września 2023 – otwarcie obwodnicy dla kierowców
Fot.: czytelnik