Wojewoda lubelski Krzysztof Komorski wydał zezwolenie na budowę ponad 18-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17 od Zamościa do Tomaszowa Lubelskiego – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W budowie są już trzy odcinki tej trasy o łącznej długości blisko 50 km.
Jak przekazał Łukasz Minkiewicz z lubelskiego oddziału GDDKiA, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wykonawcy oznacza możliwość rozpoczęcia prac w terenie, po wcześniejszym przekazaniu planu budowy.
CZYTAJ: Setki milionów na drogę. Ekspresówka w Lubelskiem z dużym unijnym wsparciem [ZDJĘCIA, WIDEO]
– Planujemy, iż pierwsze roboty rozpoczną się jeszcze tej zimy, natomiast w pełnym zakresie budowa ruszy wiosną przyszłego roku – stwierdził Minkiewicz.
Nowa trasa o długości 18,5 km powstanie między węzłami Zamość Południe a Tomaszów Lubelski Północ i będzie przebiegać głównie nowym śladem, po wschodniej stronie obecnej drogi krajowej nr 17. W ramach inwestycji wybudowane zostaną m.in. węzeł Tarnawatka na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Łaszczowa, para Miejsc Obsługi Podróżnych Krynice oraz Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej. Za Tarnawatką trasa będzie przebiegać w korytarzu obecnej DK17 i w okolicach Dąbrowy Tomaszowskiej połączy się z obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego.
Ekspresówka będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Wramach inwestycji powstanie m.in. 11 wiaduktów, pięć mostów z funkcją przejść dla zwierząt, kładka dla pieszych, oświetlenie, odwodnienie drogi i ponad 20 km dodatkowych jezdni do obsługi lokalnego ruchu. Przebudowane zostaną sieci podziemnego uzbrojenia terenu, trasa zostanie także wyposażona w urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Inwestycja jest finansowana z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wartość umowy to 822,4 mln zł, a za jej wykonanie odpowiada firma Kolin Insaat.
Decyzja ZRID – uzupełnił Minkiewicz – określa granice terenu przewidzianego pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za nieruchomości przejmowane na rzecz Skarbu Państwa.
Poinformował, iż w budowie są już trzy odcinki drogi ekspresowej S17 o łącznej długości prawie 50 km między Piaskami a Hrebennem. Od wakacji realizowane są prace na odcinkach Zamość Wschód-Zamość Południe i Tomaszów Lubelski-Hrebenne. Ostatnią częścią S17 będzie blisko dwukilometrowy odcinek do planowanego terminala na granicy z Ukrainą w okolicy Hrebennego.
Minkiewicz podał, iż GDDKiA opracowuje dokumentację projektową dla tego fragmentu. W planach jest także budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych na funkcjonującej już obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.
Droga ekspresowa S17 w tej chwili łączy już Warszawę z Lublinem, a w przyszłości również z Zamościem i przejściem granicznym z Ukrainą w Hrebennem, co ułatwi także dojazd m.in. do Lwowa. Docelowo S17, od skrzyżowania z S8 pod Warszawą do Hrebennego będzie miała długość ok. 320 km.
RL / Polska Agencja Prasowa / opr. ToMa
Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

2 godzin temu











